Child10 byter namn till ChildX

Child10 byter namn till ChildX

Idag byter barnrättsorganisationen Child10 namn till ChildX. Med det nya namnet vill ChildX spegla stiftelsens huvuduppdrag som är att stoppa betalda sexuella övergrepp mot barn.

– Barns kroppar ska inte vara till salu! Men motsvarande 1-2 barn i varje klass av årskurs nio och på gymnasiet har blivit utsatta för betalda sexuella övergrepp. Med det nya namnet tydliggör vi vårt uppdrag och att vi som samhälle måste stoppa de här övergreppen, säger Ida Östensson, generalsekreterare ChildX.

Stiftelsen ChildX startades 2014 och arbetar mot människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn, även känt som betalda sexuella övergrepp på barn. Förutom att symbolisera stiftelsens huvuduppdrag så står X:et också för att fler av de barn som utsätts ska upptäckas och få stöd och skydd. Idag identifieras färre än 1 av 300 barn.

– Den här gruppen barn är helt osynliga idag. Och om några av dessa utsatta barn mot all förmodan blir synliga för vuxenvärlden så bemöts de inte som brottsoffer utan skuldbeläggs istället för att de tagit emot någon form av ersättning. Exploatering är våld och det finns endast en som bär skuld - förövaren, säger Ida Östensson.

I samband med namnbytet lanseras också ChildX logotyp samt en svensk version av hemsidan. Den nya logotypen och hemsidan har tagits fram av contentbyrån Glory Days.

Besök den nya hemsidan här.

För mer information kontakta:
Ida Östensson, generalsekreterare ChildX
Tel: 070 544 07 98 Mail: ida@childx.se

ChildX jobbar mot människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn. Stiftelsen grundades 2014 och är verksam både i Sverige och internationellt. ChildX vision är en värld fri från människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn.