Den 30 november arrangerar Child10, Realstars, Unizon samt Länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland konferensen Den digitala människohandeln.

Digital konferens 30 nov: Den digitala människohandeln

Den 30 november 2021 arrangerar Child10, Realstars, Unizon samt Länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland konferensen Den digitala människohandeln. Konferensen är ett digitalt heldagsevent om den digitala människohandeln och vilka åtgärder som behövs för att stoppa förövarna samt skydda de som utsätts.

Internets genomslag i samhället har lett till att nya plattformar skapas som förövare utnyttjar för att begå sexuella övergrepp, koppleri och människohandel. Utvecklingen sker i ett tempo som inte lagstiftningen inte hinner följa med i. Det har ökat riskerna för sexualbrott mot framförallt barn och unga.

I maj i år arrangerade vi tillsammans med flertalet andra aktörer konferensen “Hur ska de digitala bordellerna stoppas?” för att uppmärksamma den här exploateringen som sker helt öppet och i stort sett straffritt på olika digitala plattformar. Konferensen sågs live av över 1600 personer och avslutades med att alla deltagande politiska partier ställde sig bakom de fyra krav vi ställt gällande dessa sajter.

Den 30 november är det dags för uppföljning. Konferensen "Den digitala människohandeln" arrangeras av oss tillsammans med organisationerna RealStars, Unizon samt Länsstyrelserna i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Konferensen är ett digitalt heldagsevent om den digitala människohandel och vilka åtgärder som behövs för att stoppa förövarna och skydda de som utsätts.

Programmet omfattar bland annat återkoppling med de politiska partierna gällande kraven som ställdes i maj och presentationer av nya rapporter inom fältet. Några av rapporterna som presenteras är Riksrevisionens “Internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn”, “Exploaterad men inte våldsutsatt” av Child10, Ellencentret och Inte din hora samt “Storasysterrapporten 2021”.

Vi får även ta del av panelsamtal som bland annat handlar om polisanmälningen av några av de digitala bordellerna som gjordes i oktober av flertalet aktörer, samt om rätts- och vårdprocessen i Sverige idag när det kommer till kommersiell sexuell exploatering. Utöver detta har vi även en panel om problematiken med prevalens i forskningen.

Läs programmet i sin helhet här.

Bland konferensens deltagare hittar du bland andra:
Andreas Carlson, Kristdemokraterna
Annika Hirvonen, Miljöpartiet
Annika Strandhäll, Socialdemokraterna och S-kvinnorna
Gudrun Nordborg, Vänsterpartiet
Juno Blom, Liberalerna
Malin Björk, Centerpartiet
Anna-Lena Danielsson, Region Västerbotten
Björn Sellström, NOA
Gabriella Kärnekull Wolfe, Child10 och Inte din hora
Jan Jönsson, Stockholms stad
Jennie Blixt, Polismyndigheten, Region Nord
Jenny Lee, Riksrevisionen
Jenny Selenius, Regionkoordinator med särskilt barnansvar
Juni Livion, Brottsbyrån
Linda Jonsson, Ersta Sköndal Bräcke högskola
Linnéa Hall, Storasyster
Madeleine Sundell, Frälsningsarmén
Merly Åsbogård, Överlevare, Statsvetare samt driver kontot @viskansviol på Instagram
Moa Lindh, Novahuset
Moa Mannheimer, Socialstyrelsen
Märta C. Johansson, Örebro universitet
Sofie Kindahl, Jämställdhetsmyndigheten
Zandra Kanakaris, Ellencentret

Se konferensen live här mellan 8.30-16.00.