Nu presenteras den första finalisten för Children’s Climate Prize 2022 - Jacqueline Prawira från Mountain House, USA

Bland årets hundratals nominerade har juryn för Children’s Climate Prize valt ut fem finalister som kommer att presenteras löpande under hösten. Först ut av årets finalister är Jacqueline Prawira, 17 år från Mountain House, USA. Med projektet Cyclo.Cloud använder Jacqueline överblivna fiskfjällsrester till att absorbera tungmetaller från avloppsvatten. På ett nytänkande och enkelt sätt bidrar Jacquelines lösning till att bekämpa vattenföroreningar och vattenbrist.

Vattenbrist är ett stort problem världen över och en av de störst bidragande orsakerna är vattenföroreningar. Föroreningar av tungmetaller har ökat exponentiellt med industrialiseringen och de flesta reningsverk saknar rutiner och juridiska riktlinjer för att ta bort tungmetaller från avloppsvattnet. Som ett resultat av detta frigörs giftiga nivåer av tungmetaller i miljön där de finns kvar i flera generationer och upptas i näringskedjan. Detta ville Jacqueline Prawira göra något åt och uppfann Cyclo.Cloud, som kan absorbera upp till 82 % av tungmetaller från förorenat avloppsvatten med hjälp av återvunna fiskfjällsrester. För sin smarta lösning är Jacqueline utsedd till en av fem finalister som har chansen att stå som vinnare av årets Children’s Climate Prize.

- Att vinna Children’s Climate Prize skulle vara en fantastisk upplevelse! Det skulle vara en viktig milstolpe för mig personligen som bevisar att det arbete jag har slutfört hittills går i rätt riktning och det skulle vara ett stort globalt erkännande av den miljömässiga betydelsen av en cirkulär ekonomi. Att förändra vårt tankesätt och se avfall som en outnyttjad resurs är ett viktigt steg för att uppnå långsiktig hållbarhet och bevara våra resurser, säger Jacqueline Prawira.

Mekaniken bakom Cyclo.Cloud går ut på att outnyttjade rester av fiskfjäll återvinns och omvandlas till en bioabsorbent, som placeras i förorenat avloppsvatten, och absorberar tungmetaller från vattnet. De upptagna tungmetallerna återvinns och avloppsvattnet omvandlas till en resurs för dricksvatten vilket skapar en cirkulär ekonomi som både bidrar till anpassning och begränsning av klimatförändringarna.

Vinnaren av Children’s Climate Prize presenteras i november och får motta diplom, medalj och en prissumma på 100.000 SEK för att fortsätta utveckla sitt projekt. Från och med hösten 2022 studerar Jacqueline materialvetenskap och ingenjörsexamen vid MIT och har redan klart för sig hur hon skulle använda pengarna om hon vinner priset.

- Prispengarna skulle främja min forskning om att återanvända allmänt tillgängligt avfall som kan omvandlas till lågkostnadslösningar på miljöproblem. Jag siktar på att utveckla en produkt på marknaden som förhindrar ackumulering av avfall och föroreningar globalt genom att återvinna dem för konsumentbruk först innan kompostering. Det skulle hjälpa till att integrera vår materiella ekonomi med naturens cirkulära ekonomi.

Cyclo.Cloud - Återvinning av fiskfjällsrester för att absorbera tungmetaller från avloppsvatten
Jacqueline Prawira, 17 år från Mountain House, USA

Juryns motivering:
Cyclo.Cloud är ett fantastiskt exempel på systemtänk där Jacqueline har skapat en cirkulär ekonomi som adresserar flera globala utmaningar kopplade till klimat och miljö. Genom att omvandla outnyttjat fiskfjällsavfall till ett bioabsorbent material har hon skapat en lösning som är lätt att använda och applicerbar för många, både som privatperson och för stora företag. Därmed är Cyclo.Cloud mycket skalbar och med rätt distribution och samarbetspartners är potentialen enorm att göra skillnad på global nivå.