Juryn för Children’s Climate Prize har utsett årets finalister!

Juryn för Children’s Climate Prize har utsett årets finalister!

I dagarna sammanträdde juryn för Children’s Climate Prize för att utse 2022 års finalister. Bland de nominerade fanns projekt från världens alla hörn och juryn hade en svår uppgift när hundratals nomineringar skulle bli fem. Finalisterna kommer att presenteras löpande från september till oktober, varav en slutligen kommer stå som årets vinnare och prisas av Children’s Climate Foundation för sina enastående insatser för klimat och miljö.

Children’s Climate Prize kommer i år att delas ut för sjunde året i rad och vinnaren tilldelas medalj, diplom och prissumma på 100.000 kronor för att utveckla sitt projekt. Precis som tidigare år är det Johan Kuylenstierna som är juryns ordförande och leder överläggningarna.

- Årets fem finalister visar återigen på all den kreativitet och mångfald som finns hos unga människor i alla delar av världen som försöker forma sin egen framtid. Finalisternas projekt sträcker sig från tekniska lösningar, starkt samhällsengagemang, kommunikation, affärsutveckling till entreprenörskap. Det här är verkligen något som är utmärkande för Children’s Climate Prize och i år var det inte annorlunda, säger Johan Kuylenstierna.

Årets finalister kommer att presenteras löpande med start från september och vem som sedan står som vinnare avslöjas i november. I år deltog den tidigare Children’s Climate Prize vinnaren och innovatören Vinisha Umashankar i juryn, som 2020 prisades för sin innovation Solar Ironing Cart.

– Jurymötet var en ganska omfattande process och jag är verkligen glad över hur utfallet blev. Vi valde några fantastiska finalister. Alla är duktiga på sina egna sätt och inom olika områden. Som medlem i juryn har jag verkligen sett fram emot att se lösningar, projekt och innovationer som kommer att ha stor inverkan på människor, samhälle och miljö, säger Vinisha Umashankar.

Deltagarna i juryn 2022:
    Johan Kuylenstierna - Ordförande Klimatpolitiska Rådet i Sverige
    Vinisha Umashankar - Vinnare av Children’s Climate Prize 2020
    Selin Gören - Circle of Youth, YOUTHOPIA
    Siiri Mäkelä - UN Environment Programme
    Micael Dahlen – Författare och Ekonomiprofessor, Handelshögskolan i Stockholm
    Ismail Abdullahi - WWF Sweden Youth
    Stella Axelsson - Förbundsordförande inom Unga Forskare

Children’s Climate Prize 2022 - så fungerar det:

• Bidrag kan nomineras nov 2021 – maj 2022
    • Juryn tillsätts under våren
    • Juryn utser finalister och vinnare