Stor spam-mejlkampanj från över 1500 IP-adresser

Stor spam-mejlkampanj från över 1500 IP-adresser

IT-säkerhetsföretaget Check Point Softwares senaste rapport över skadliga koders utveckling under maj rapporterar om en så kallad malspam-kampanj som kan knytas till den skadliga koden Phorpiex. Phorpiex var en av de vanligast förekommande cyberhoten under 2021 men har sedan dess har varit mer anonymt. Kampanjen använde över 1500 unika IP-adresser, främst från Kazakstan, Uzbekistan, Iran, Ryssland och Kina.

I en malspam-kampanj distribuerar cyberkriminella aktörer skadlig kod i form av spam-mejl för att nå ett stort antal potentiella offer som ska öppna mejlet och få sina enheter infekterade. I den kampanj som Check Point Software kunnat identifiera i maj har flera miljoner mejl skickats ut som innehöll den skadliga koden LockBit Black som baseras på LockBit3 – men kampanjen har ingen koppling till den välkända ransomware-gruppen.

Parallellt med denna kampanj har man även identifierat vilka cybergrupper som varit mest aktiva i så kallade ”shame sites”. Rapporten visar att LockBit3 återtagit listans förstaplats och står för hela 33 procent av de globala publicerade attackerna, följt av Inc. Ransom som stod för 7 procent och Play med 5 procent.

– Även om flera globala brottsbekämpande organ tillfälligt lyckades störa LockBit3­-gruppen genom att bland annat avslöja dess ledare och dotterbolag var det inte tillräckligt för att fullständigt neutralisera hotet, säger Maya Horowitz, VP of Research på Check Point Software. Ransomware är en vanlig attackmetod som används av cyberbrottslingar. När nätverk är infiltrerat och informationen är extraherad är alternativen begränsade för offret, särskilt om de inte har råd att betala lösenkraven. Därför är det avgörande för organisationer att vara uppmärksamma på riskerna och prioritera förebyggande åtgärder.

Maj månads vanligaste skadliga koder
I maj var Androxgh0st för andra månaden i rad är den vanligaste skadliga koden i Sverige och användes i 5,94 procent av alla attacker. FakeUpdates återfinns på listans andra plats med 4,83 procent, på den globala listan är FakeUpdates vanligast med 6,86 procent global påverkan.

För mer information, läs Check Point Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/research/may-2024s-most-wanted-malware-phorpiex-botnet-unleashes-phishing-frenzy-while-lockbit3-dominates-once-again/

Följ Check Point via:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

X: https://www.twitter.com/checkpointsw

Blogg: https://blog.checkpoint.com

YouTube: https://www.youtube.com/user/CPGlobal

Överbelastningsattackerna ökar och riktas mot svenska myndigheter

Check Point Software meddelar om nya tekniker och trender för överbelastningsattacker, även känt som Distributed Denial of Service (DDoS)-attacks. Cyberkriminella använder sig av AI, djupgående attacker och svagheter i molnet för att göra traditionella säkerhetslösningar mot DDoS-attacker otillräckliga. Attacktypen har ökat med 94 procent det senaste året, efter att ha ökat 48 procent året innan.