Inför skolstarten: utbildningssektorn mest utsatta branschen i världen

Inför skolstarten: utbildningssektorn mest utsatta branschen i världen

Cybersäkerhetsföretaget Check Point Softwares senaste rapport visar att utbildnings- och forskningssektorn hittills är den mest utsatta branschen för cyberattacker globalt under 2024. Skolor och universitet med sina stora mängder personliga data har blivit en populär måltavla för cyberkriminella över hela världen. I flera fall har branschen prioriterat cybersäkerhet lägre än organisationer i andra informationstäta branscher.

Utbildnings- och forskningssektorn har under perioden januari till och med juli 2024 globalt utsatts för i genomsnitt 3086 cyberattacker per organisation och vecka. Det motsvarar en ökning med 37 procent jämfört med samma period 2023. Genomsnittet skiljer sig dock rejält beroende på var i världen man befinner sig. Högst antal attackförsök per organisation utsätts APAC för, med ett genomsnitt på 6002 attacker per organisation och vecka. I Europa är motsvarande siffra 2804 och i Norden 2286.

Anledningen till utbildnings- och forskningssektorns popularitet hos cyberkriminella har många förklaringar. Men den tydligaste anledningen handlar om mängden människor som ingår i ett läroverks nätverk i form av allt från lärare och övrig personal, till studenter och vårdnadshavare. Dessutom är studenter och elever inte anställda som lyder under strikta företagsriktlinjer om lämplig åtkomst till olika nätverk. De tar med sig sina egna enheter till campus, arbetar från studentbostäder och ansluter till offentliga Wi-Fi utan att först och främst tänka på säkerhetsriskerna. Denna kombination bidrar till att branschen är en tacksam måltavla för cyberkriminella.

– Utbildningssektorn har drabbats av en kraftigt ökad mängd attacker hittills i år, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software. Det är uppenbart att skolor, högskolor och universitet ligger i topp på cyberbrottslingarnas agenda. Denna ökning visar på det stora behovet av robusta cybersäkerhetsåtgärder och ökad medvetenhet inom utbildningsinstitutioner för att skydda känsliga data och upprätthålla den operativa integriteten.

För mer information, läs Check Point Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/re...

Följ Check Point via:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

X: https://www.twitter.com/checkpointsw

Blogg: https://blog.checkpoint.com

YouTube: https://www.youtube.com/user/CPGlobal

Över 20 000 Ubiquiti-kameror och -routrar öppna för cyberattacker

Check Point Research (CPR) har undersökt den populära övervakningskameran Ubiquiti G4 Instant Camera tillsammans med den medföljande Cloud Key+-enheten. CPR upptäckte då sårbarheter i kamerans nätverksgränssnitt. Över 20 000 Ubiquiti-enheter har därmed exponerats mot internet. Det innebär att information som plattformsnamn, programvaruversion, IP-adresser och annat har gjorts tillgängligt. Uppgift