GenAI: AI-drivet dataskydd från Check Point Software

GenAI: AI-drivet dataskydd från Check Point Software

Cybersäkerhetsföretaget Check Point Software erbjuder en förhandsvisning av GenAI - ett AI-drivet dataskydd för generativa AI-applikationer. Dagens skydd bygger ofta på förbestämda nyckelord och mönster, vilket inte är tillräckligt sofistikerat för att skydda data. GenAI förhindrar läckor i generativa AI-applikationer med hjälp av avancerad AI-teknik.

Generativa AI-verktyg, som ChatGPT och Gemini, har snabbt blivit självklara assistenter för många. Även om dessa verktyg förenklar arbetsflöden, medför de också nya säkerhetsutmaningar. Check Point Softwares säkerhetslösning GenAI är utvecklad för att bedöma riskerna med AI-tjänster för organisationer och skydda deras data med hjälp av AI-teknik. Denna lösning låter företag dra nytta av de senaste AI-innovationerna, utan att de behöver oroa sig för eventuella säkerhetsrisker.

GenAI ger organisationer en djupare förståelse för hur AI-verktyg fungerar, vilket gör det lättare att fatta välgrundade beslut kring deras användning. Den visar vilka datakällor som används i promptar och ger användaren en tydlig riskbedömning. Det här hjälper företag att identifiera potentiella hot mot deras data.

Lösningen gör det dessutom möjligt för verksamheter att införa skräddarsydda riktlinjer som aktivt förebygger dataläckor och tillämpar AI-drivet skydd mot att dela känsliga data. GenAI ger även en helhetsbild av hur generativ AI används inom organisationen, och förklarar varför vissa specifika promptar flaggas som riskabla.

För en förhandsvisning av GenAI, klicka här.

För mer information, läs Check Points Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/artificial-intelligence/unlock-the-power-of-genai-with-check-point-software-technologies/

Följ Check Point via:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

X: https://www.twitter.com/checkpointsw

Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware

Blogg: https://blog.checkpoint.com

YouTube: https://www.youtube.com/user/CPGlobal

Över 20 000 Ubiquiti-kameror och -routrar öppna för cyberattacker

Check Point Research (CPR) har undersökt den populära övervakningskameran Ubiquiti G4 Instant Camera tillsammans med den medföljande Cloud Key+-enheten. CPR upptäckte då sårbarheter i kamerans nätverksgränssnitt. Över 20 000 Ubiquiti-enheter har därmed exponerats mot internet. Det innebär att information som plattformsnamn, programvaruversion, IP-adresser och annat har gjorts tillgängligt. Uppgift

Cyberattacker ökar med 62 procent i Sverige enligt ny rapport från Check Point Research

Check Point Research (CPR) släpper en ny rapport om trender för cyberattacker under andra kvartalet 2024. I rapporten framkommer det att ökningen av cyberattacker under årets andra kvartal är den högsta på två år och i Sverige syns en ökning på 62 procent. Globalt var ökningen 30 procent och de mest utsatta branscherna var utbildning/forskning, myndigheter/militär och hälso- och sjukvård.