En tredjedel av alla nätfiskeattacker sker i Microsofts namn

En tredjedel av alla nätfiskeattacker sker i Microsofts namn

Check Point Research (CPR) presenterar nu sin Brand Phishing Report, som visar vilka varumärken som använts mest för nätfiskeattacker under det fjärde kvartalet 2023. Dessa attacker används ofta i syftet att komma åt personlig information eller bankuppgifter genom att uppge sig vara någon annan person eller organisation.

Förra kvartalet steg Microsoft åter igen till toppen av listan då varumärket användes för 33 procent av alla nätfiskeattacker. Kända varumärken inom tekniksektorn var mest imiterade, med Amazon på andra plats, 9 procent, och Google på tredje med 8 procent. Förutom allmänt bekanta sociala medier och banker, utnyttjades även kurirer så som DHL. Detta beror troligen på den ökade konsumtionen i samband med årets slut.

De mest använda varumärkena för nätfiske under fjärde kvartalet 2023 är:

1. Microsoft (33%)
  2. Amazon (9%)
  3. Google (8%)
  4. Apple (4%)
  5. Wells Fargo (3%)
  6. LinkedIn (3%)
  7. Home Depot (3%)
  8. Facebook (3%)
  9. Netflix (2%)
  10. DHL (2%)

En nätfiskeattack i Microsofts namn sker ofta genom ett mejl där cyberkriminella uppger sig för att jobba med användarkonton på Microsoft. De uppmanar offer att klicka på en länk för att verifiera deras mejladress så att Microsofts tjänster går att använda i framtiden. Länkarna i dessa nätfiskemejl leder inte till en officiell sida, utan i stället till falska kopior som kan användas av bedragarna för att exempelvis stjäla känslig information.

– För att undvika att falla offer för en sådan här attack är det viktigt att dubbelkolla efter potentiella stavfel i text, länkar och mejladresser, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software. Var kritisk och granska allt innan man klickar sig vidare. Verksamheter kan skydda sig genom att använda effektiv säkerhetsteknik som blockerar nätfiskeförsök och därför minimerar risken för medarbetare att bli lurade.

För mer information, se Check Point Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/research/microsoft-returns-to-the-top-spot-as-the-most-imitated-brand-in-phishing-attacks-for-q4-2023/

Följ Check Point via:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

X: https://www.twitter.com/checkpointsw

Blogg: https://blog.checkpoint.com

YouTube: https://www.youtube.com/user/CPGlobal

Raderad skadlig kod gör comeback – detta är de vanligaste skadliga koderna i december 2023

Cybersäkerhetsföretaget Check Point Software har publicerat en rapport över de vanligaste skadliga koderna under december 2023. Högst upp på listan återfinns för andra månaden i rad FakeUpdates, ett ramverk skrivet i JavaScript som används för att sprida andra skadliga koder. Men månadens stora utropstecken är Qbot, som för första gången upptäckts i en cyberkampanj sedan augusti 2023.

Cyberattacker genom falska uppdateringar av webbläsaren – mest skadliga koden i Sverige under november

Check Point Research (CPR) har släppt månadsrapporten för cybersäkerhetshotens utveckling under november månad 2023. FakeUpdates återuppstått och svept in på första plats då mer än 2 procent av alla svenska verksamheter har fallit offer för en sådan attack. FormBook delar andra plats med flera fjärrstyrda trojaner med en påverkan på 1,18 procent i Sverige.