Check Point Research: Tydlig trend där cyberkriminella utnyttjar Amazon Prime Day

Check Point Research har kartlagt en oroande trend kopplad till Amazon Prime Day 2021, en av årets största nätshoppingevent. Årets event är planerat till den 21-22 juni och utlovar miljontals erbjudanden till Amazons drygt 150 miljoner Prime-användare runt om i världen.

Cyberkriminella försöker efterlikna Amazons tjänster och varumärke för att komma åt inloggningsuppgifter till e-postkonton, betalinformation och andra användaruppgifter. Check Point Researchs forskare har konstaterat att nästan 80 procent av alla domäner som innehåller ordet Amazon är potentiellt skadliga. Under de senaste 30 dagarna registrerades också över 2300 nya domäner kopplade till Amazon, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med Amazon Prime Day förra året. Nästan varannan (46 procent) av de nya registrerade domänerna som innehåller ordet "Amazon" är skadliga och nästan var tredje (32 procent) av de nya registrerade domänerna med ordet "Amazon" misstänks vara skadliga.

- Cyberkriminella utnyttjar intresset för Amazons shoppingevent för att komma åt kreditkortsinformation, lösenord och en rad andra privata uppgifter med målet att kunna tjäna pengar på dem, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point Software Technologies. De cyberkriminella använder så kallad ”domain spoofing” där de försöker skapa webbplatser som ser ut att vara Amazon, men där de istället lurar användare att lägga in personlig information och betaluppgifter.

För mer information, se Check Points blogg: