Vilka cybersäkerhetstrender kan vi vänta oss 2018?

Vilka cybersäkerhetstrender kan vi vänta oss 2018?

Det var många som blev tagna på sängen av ransomware-attackerna Wannacry och Petya som orsakade omfattande skada världen över tidigare i år. Även om dessa storskaliga attacker dominerar nyhetsrubrikerna så sker mindre attacker nästan konstant i takt med digitaliseringen och vi kan vänta oss ännu fler attacker under det kommande året. Ser vi till konsekvenserna av dessa attacker är det lätt att börja fundera på hur skyddade vi, och vårt samhälle faktiskt är – inte minst med det svenska riksdagsvalet runt hörnet. Många av trenderna för 2018 är inte helt nya men vi kommer att få se dem vidareutvecklas och öka i omfattning under året som kommer.

Begreppet fake news blev ett av de mest omdiskuterade under det amerikanska presidentvalet och rapporter visar också att de mest delade nyheterna under det amerikanska valet faktiskt var falska. Detta visar verkligen att organisationer och statliga institutioner behöver bli bättre på att skydda viktigt data för att undvika att dessa kommer i orätta händer. Radars rapport som publicerades för några veckor sedan är dock glädjande. Rapporten visar att investeringar i cybersäkerhet ökar procentuellt mer i Norden än i övriga världen under 2018, men den visar också något som jag lyft under en lång tid – att cybersäkerhet måste drivas som en ledningsfråga och att det är en logisk följd av digitaliseringen.

För att länder ska kunna skydda sina egna och sina medborgares intressen kommer vi troligtvis se en annan trend öka – cyberarméer. Även den svenska försvarsmakten har fått ett regeringsuppdrag att utöka förmågan att försvara Sverige med hjälp av it-attacker som ett cybervapen. Den kritiska infrastrukturen ligger i farozonen för attacker, något bland annat Ekots granskning visar. Att till exempel vatten- och energiförsörjning för miljontals svenskar ännu inte har utsatts för storskaliga attacker handlar mer om tur än någonting annat, och vi riskerar att få se fler exempel på detta. Kanske redan under nästa år.

Det verkar också komma att bli vanligare att legitima organisationer hackar. Både företag och myndigheter har börjat använda sig av metoder som normalt kopplas till kriminella, för att få tag på information om konkurrenter eller för att påverka opinionen. Detta visar återigen på behovet av att skydda sitt data och att som medborgare vara uppmärksam på fake news.

Utvinning av kryptovalutor kommer vara ett fortsatt hot mot verksamheter och privatpersoner. Valutor som Bitcoin och Monero är vanliga i spelvärlden och har stigit i värde, men de används även vid utpressningsattacker och genererar stora intäkter för cyberkriminella. Systemen som hanterar kryptovalutorna är dessutom tacksamma måltavlor för kriminella. Denna kombination gör att vi troligtvis kommer få se striktare regler för att komma till rätta med missbruk av kryptovalutor, vilket även kan påverka värdet av valutorna.

En sista summerande trend är det som på engelska kallas hyperconnectivity, som karaktäriseras av en ökad användning av olika enheter med internetuppkoppling. Detta gör oss mer sårbara eftersom varje nätverk vi använder kan attackeras och informationen vi hanterar manipuleras utan att vi är medvetna om att det händer. Tidigare i höstas upptäckte Check Point en sårbarhet i LG:s uppkopplade produkter för hemmet, som gjorde det möjligt för hackare att ta kontroll över enheter och spionera på användarna via integrerade kameror. Detta visar hur nära cyberhoten kan komma oss, och vi är verkligen i behov av säkra nätverk om vi ska kunna lita på framtidens innovationer.

Avslutningsvis skulle jag vilja poängtera att digitaliseringen skapar otroliga möjligheter både för oss som företag och privatpersoner, men jag hoppas att vi under 2018 får se att arbetet kring cybersäkerhet går mer hand i hand med innovationsprojekten. I Danmark görs en storsatsning på cybersäkerhet med en ny strategi som presenteras i början av nästa år. Jag hoppas verkligen att Sverige följer de danska fotspåren och tar ett helhetsgrepp kring säkerhetsfrågorna för att skydda samhället vi lever i. Att antalet cyberhot kommer fortsätta att öka framöver vet vi så var och en av oss måste ställa oss frågan vad vi kan göra för att skydda oss. Faktum är att majoriteten av cyberattackerna kan undvikas med grundläggande skydd och det skrämmer mig att många saknar just detta. I vår alltmer sammankopplade värld blir vi enormt sårbara när säkerheten brister. Det är därför viktigare än någonsin att ha flera lager av säkerhet och kontinuerligt uppdatera säkerhetsskydden!

Med denna framåtblick vill jag önska dig en God Jul och ett säkert 2018!

Åsa Edner, Sverigechef Check Point

Stoppa Zero-day attacker som ransomware med list och steg före angriparna

Nästan varje vecka kan vi ta del av stora och omfattande IT-säkerhetsattacker eller dataintrång. Mer än hälften av svenska små och medelstora företag utsattes också förra året för ransomware- eller filkrypteringsattacker. Idag krävs nya grepp för att skydda sig mot dagens och framtidens angripare, genom att förstå hur cyberbrottslingar jobbar och genom att ligga steget före med hjälp av nya skydd.