Lundsbergs läggs ner går det att ändra på en kultur?

Skolinspektionen har beslutat att tillfälligt stänga Lundsberg. Skolan har tidigare granskats och nyligen kom uppgifterna om att elever brännskadats under en ”nollning” på skolan. Det blev droppen. Debatten går hög och känslorna svallar. Frågan vi funderar på är om viljan finns att verkligen förändra en hel kultur för att få till förändring. Vi menar att det går om viljan och insikten finns.

Lundsberg grundades 1896 och är en skola med lång historia och starka traditioner. Här har många byggt sina nätverk och en förhoppning om en framgångsrik karriär.

Två värderingar som verkar vara centrala på Lundsberg är tradition och respekt.  På hemsidan står det ”Välkommen till Lundsberg - Sveriges äldsta internatskola - en totalupplevelse som skiljer sig från den traditionella skolvärldens. Samspelet mellan natur, skola och fritid bildar en inspirerande miljö för våra elever. Stiftelsens syfte är att driva och utveckla Lundsbergs skola i demokratisk anda och på kristen grund”

Är det en modern skola i ett demokratiskt samhälle 2013?  En lång historia förpliktigar, kulturen och sammanhållningen har blivit en viktig del av skolan och dess traditioner.  I många av de riter eller system som byggts upp under åren har tex de äldre fler rättigheter är de unga, nya elever skall passa upp de äldre och veta sin plats. De flesta accepterar detta med vetskapen att ”det är utbildande ” och bara ett spel.  Snart nog är de nya ”herre på täpppan”. Men är det ur detta som vi skapar framtidens ledare?

De gamla riterna som finns på Lundsberg stämmer inte längre med den nya skolans och samhällets värderingar, det ledarskap och den kultur som vi i ett jämlikt demokratiskt samhälle vill ha. Hjärnforskningen det nya moderna ledarskapet och beteendevetenskapen visar på att det är helt andra värderingar än respekt, strikta regler och maktstrukturer i form av kamratuppfostran som hittar de nya ledarna som ett modernt demokratiskt samhälle byggs på.

En slutsats kring att man inte lyckades förändra kulturen bland eleverna är troligen att ledning och styrelse inte har haft rätt insikt och vilja att verkligen vilja förändra på djupet. I det här fallet räcker det inte att jobba med värdegrunden och implementera den i lärarteamet. Det krävs betydligt mer för att det verkligen ska hända något.

För visst kan skolan behålla en del av sina traditioner, men de måste på allvar bygga upp nya värderingar och komplettera det med förståelse för och insikter kring hur vi människor fungerar när vi redan är inne i ett system. Det vill säga kulturen sitter i väggarna och det känns och märks så snart en ny elev stiger in på skolan. Som det gör på alla andra skolor och arbetsplatser.

Många människor tycker att det är intressant att söka sig till starka företagskulturer och värderingar just för att de är tydliga. Det finns en trygghet i att veta vad som gäller och vad man kan förvänta sig.

Hur skulle ledningen ha gjort eller vad skall den nya ledningen göra?

Ett alternativ, om ledningen vill förändra, är att utgå från SCARF* modellen för att se över viktiga områden som skolan bör hantera direkt. Det är nu viktigt att våga bygga en ny kultur. Enligt SCARF som grundas i senaste hjärnforskningen byggs den mest  inspirerande, framtidskulturen där man känner sig betydelsefull, vet vad som är viktigt, samt får vara delaktig och vara med och bestämma i ett lärande, rättvist system. Det är även viktigt att se till att relationerna mellan eleverna fortfarande blir betydelsefulla och speciella, men på ett nytt sätt. Först då kommer det att vara möjligt att skapa en ny kultur som motiverar många, både  ledning och elever.
SCARF modellen kan fungera som en utgångspunkt och användas som ett tankeverktyg, som tydliggörare och uppföljare. Då får ledningen ett ramverk som hjälper till att tänka i nya banor och skapa ett stort engagemang.

Ett råd till den nya ledningen på Lundsberg är att, nu är det dags att skapa en ny kultur. Våga rensa bort systemets ogräs, plantera nya blommor i form av moderna metoder och modeller. De finns och fungerar bra, bara ni vill och vågar förändra på riktigt!

*David Rocks modell

• Tjänster, konsult, service

• förändra kulturen
  • företagskultur+change+management
  • skolan

Change2grow arbetar med förändringsledning och har fokus på att genomföra lyckade förändringsprojekt. Vi kombinerar egen ledarerfarenhet, senaste hjärnforskningen med lång erfarenhet av framgångsrik förändringsledning. Företag och organisationer som change2grow samarbetar med uppnår framgångsrikt sina mål genom mätbara och bestående förbättringar. Våra kunders resultat, ledarskap och medarbetarnas motivation är vårt fokus. Vi arbetar för att våra kunder ska nå sin fulla potential med hållbara resultat i tider av förändring. Stegvis välplanerad kommunikation och rätt ledarskap som tar hänsyn till kulturen och de individuella skillnaderna är skillnaden som gör skillnad för att skapa resultat.

Kicki Molin CEO, Senior Konsult
Epost: kicki.molin@change2grow.se