Stort intresse för att göra affärer av forskning

Chalmers Innovation har under våren genomfört en seminarieserie för forskare och lärare på Chalmers och Göteborgs universitet kring kommersialisering av forskningsresultat.
– Intresset har varit stort bland forskare och seminarierna öppnar upp ögonen för att det går att göra affärer av deras forskning, säger Martina Gregorovic, kommunikationsansvarig på Chalmers Innovation.

Chalmers Innovation genomför varje termin en seminarieserie kallad Researchers Program. Den riktar sig till alla forskare, professorer och lärare på Chalmers och Göteborgs universitet. Utbildningen som är kostnadsfri är indelad i tre delar som omfattar:

• Projektstrategier, vilken tar upp frågor hur man skyddar sin idé, vad det kostar och hur arbetet med patent går till.

• Identifikation av affärsidé det vill säga identifiering av marknadsvärdet av forskningsresultat.

• Forskarens roll, som tar upp frågeställningar vad som krävs av forskare som startar företag och vem som äger idén om någon annan vill driva bolaget kring innovationen.

Vårens utbildning har lockat ett 20-tal forskare, varav omkring hälften är utländska forskare på Chalmers eller Göteborgs universitet. I uppföljningen har deltagarna gett mycket höga betyg till föreläsningsserien.

– Seminariet om forskarens roll får ett medelbetyg på nära 5 av 5 möjliga. Det känns givetvis roligt och är en bekräftelse att vi är på rätt väg. Syftet för oss att öka förståelsen för nyttiggörande av forskning i samhället. Att vi genomför dessa seminarier visar att vi även finns för forskare och innovatörer, inte enbart drivande entreprenörer, säger Martina Gregorovic.

Nästa omgång av Researchers Program är planerad till höstterminen 2011 och även den kommer att hållas på engelska.

Martina Gregorovic, kommunikationsansvarig på Chalmers Innovation, 031-772 8197, E-post martina@chalmersinnovation.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. Ovan resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen. www.chalmersinnovation.com

• Vetenskap, teknik

• forskning