Estrella vill reducera sitt energibehov ytterligare med Capee Action Station

Produktion av chips är energikrävande och Estrella jobbar kontinuerligt med att reducera sitt energibehov. Man utvärderar nu möjligheterna till ytterligare energibesparing genom att tillgängliggöra produktionsdata med Capee Groups mjukvara Capee Action Station.

- Kan vi köra produktionen jämnare så kan vi minska energiförbrukningen. Det ska bli intressant att se hur klarare bilden blir med Capee Action Station och hur våra operatörer kan jobba med produktionsdatan på ett enklare sätt, säger René Jörgensen, Supply Chain Director Estrella Maarud.

- Capee Action Station används mer och mer för att spara energi i olika industrier. Livsmedel är en ny bransch för oss vilket gör det extra spännande att prova vårt beprövade koncept som används i papper-, energi- och biodrivmedelsindustrierna, säger Peter Nilsson VD på Capee Group.

Capee Group är en del av Chalmers Innovation och Chalmers Innovation Seed Fund.

Per Stenman, investeringsansvarig på Chalmers Innovation Seed Fund

0701-49 51 92,  per.stenman@chalmersinnovation.com

Peter Nilsson, VD på Capee Group AB

0708 53 28 80, peter.nilsson@capeegroup.com

• regional tillväxt
  • greentech
  • it och mjukvara
  • nya företag
  • nya produkter

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 104 företag. Företagen hade under 2011 en total omsättning på 558 miljoner kronor och 406 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,45 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Chalmers Innovation is supported by the EU Competitiveness and Innovation Framework Programme (CIP)

Läs mer: www.chalmersinnovation.com

Mer om Capee Group

Capee Group är ett banbrytande cleantechföretag inom processindustrin som är övertygade om att det är driftpersonalen som avgör verksamhetens produktionsvolym, energiförbrukning och utsläpp. Med sin patentsökta mjukvara Capee Action Station™ samt helt unika kombination av processingenjörer och systemutvecklare ger man den operativa driften ett IT-stöd som varit helt otänkbart tidigare. Capee Group vänder sig till alla målinriktade processindustrier som vill göra sin verksamhet mer lönsam och hållbar.

Läs mer: www.capeegroup.com