Chalmersföretag möter nordiska investerare

Time Critical Networks AB har av Nordic Venture Forum valts ut som en av de mest lovande startup-företagen inom teknik i Norden. Vid evenemanget i Köpenhamn den 9–10 november kommer Time Critical Networks att presentera sin affärsplan och sin unika teknologi för nordiska investerare.

Time Critical Networks hjälper nätverkdesigners, systemingenjörer, arkitekter och integratörer att förstå, bygga, verifiera och optimera sitt Ethernet-nätverk, från tidigt koncept till slutlig verifiering av ett system.

– Med vårt verktyg kan kunderna modellera och bygga deterministiska Ethernet-system till en låg kostnad. Det är ett genombrott att standarden Ethernet kan användas i tidskritiska applikationer. Detta efterfrågas av alla som är beroende av att veta att informationen i datanätverk verkligen kommer fram, säger Lars Bröhne, VD på Time Critical Networks.

Bolaget ingår i ett par europeiska projekt där deras teknik testas. Det ena leds av Volvo och det andra av Siemens. De representerar också Time Critical Networks främsta kundgrupper just nu det vill säga fordonsindustrin och industriell automation.

– I dessa projekt testas en första version av vår mjukvara. Vi kommer att utveckla den och planerar att göra en bredare produktlansering under nästa år. Till den satsningen behöver vi ytterligare kapital. Att få möjligheten att presentera vår affärsidé för potentiella investerare på Nordic Venture Forum känns givetvis bra. Vi hoppas finna investerare som vill satsa långsiktigt i bolaget, säger Lars Bröhne.

Time Critical Networks bildades 2008 och grundar sig på flera års forskning inom schemaläggning och realtidsanalys vid Chalmers Tekniska Högskola. Chalmers Innovation och Innovationsbron är delägare i bolaget.

– Vi har under många år arbetat systematiskt med att identifiera forskningsbaserade idéer som har affärspotential. Time Critical Networks är ett resultat av vår inkubatorprocess som har vunnit intresse hos stora industriella företag som Volvo och Siemens. Naturligtvis är vi glada och stolta över att Nordic Venture Forum anser att Time Critical Networks är ett av Nordens mest lovande startup-företag inom teknik, sägerAndrzej Brud, VD på Chalmers Innovation.

Lars Bröhne, VD på Time Critical Networks, 0730-73 20 04
E-post: lars.brohne@timecriticalnetworks.com

Andrzej Brud, VD på Chalmers Innovation, 0703-20 63 36
E-post: andrzej@chalmersinnovation.com

Mer om Time Critical Networks

Time Critical Networks utvecklar och designar en mjukvara för användning av Ethernet-nätverket. Företagets främsta kundgrupper är inom fordonskommunikation och industriell automation. Mjukvaran garanterar att kvaliteten på tjänsterna är så hög som 100 procent för de mest värdefulla programmen i nätverken. Det leder till att kunderna kan minska sina utvecklingskostnader, avsevärt förkorta sina produktcykler och tillföra betydande värden i sina nätverkslösningar. Företaget bildades 2008 och grundar sig på flerårig forskning inom schemaläggning och realtidsanalys. Time Critical Networks ägs av Chalmers Innovation och Innovationsbron.

Läs mer om Time Critical Networks på www.timecriticalnetworks.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Läs mer om Chalmers Innovation på www.chalmersinnovation.com

• ethernet system