Succé för Orthocone och Smoltek på Nordic Venture Forum

Under första veckan i november deltog företagen Orthocone och Smoltek i Nordic Venture Forum i Köpenhamn. Båda bolagen gick vidare till den Europeiska uttagningen European Venture Summit som nu ska hållas i Dusseldorf.

På Nordic Venture Forum deltog 50 nordiska startup-företag inom teknik. Och nu ska 150 företag som tog sig vidare i de olika europeiska delmomenten få chansen att presentera sina bolag för 100 finansiärer under två dagar, 28-29 november i Dusseldorf.

Målet med European Venture summit är att genom nätverk av entreprenörer, investerare, forskare och rådgivare hjälpa tekniska innovatörer att bli världsledande inom sitt område. Företagen som är utvalda att delta på får presentera sina affärsidéer för potentiella investerare.

Både Smoltek och Orthocone finns hos företagsinkubatorn Chalmers Innovation, vilka också är delägare i bolagen.

- Det är en otrolig chans för våra bolag att delta och få synas på den europeiska arenan för forskare och potentiella investerare, säger Martina Gregorovic, kommunikationsansvarig på Chalmers Innovation.

Förutom att bolagen gick vidare till den europeiska finalen så vann Orthocone priset för bästa presentationen bland de nordiska bidragen. Se den vinnande presentationen på www.orthocone.com.

För mer information kontakta:

Martina Gregorovic, Kommunikationsansvarig, Chalmers Innovation, tel. 031-772 8197 e-mail martina@chalmersinnovation.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Mer om Orthocone
Orthocone utvecklar och säljer ny vätskekristallteknik som erbjuder väsentligt bättre bildkvalitet för framtidens bildskärmar. Det innebär också att bildskärmarna blir mer miljövänliga och enklare att producera. Tekniken är baserad på över 20 års forskning från Chalmers/MC2. Företaget ägs bland annat av Chalmers Innovation. www.orthocone.com

Mer om Smoltek
Smoltek utvecklar, validerar och erbjuder halvledarindustrin kolbaserade nanostrukturer som förbättrar prestanda, möjliggör fler funktioner och förlänger livstiden hos nuvarande tillverkningsprocesser. Företaget grundades 2006 och ägs bland annat av Chalmers Innovation. www.smoltek.com