iPhone kan bli framtidens arbetsverktyg i fabriken

Framtidens montörer har alltid rätt information och är ständigt uppkopplade, med hjälp av en iPhone som sitter på arbetskläderna. Det är visionen för ett delprojekt i MyCar, ett stort EU-samarbete där bland annat Chalmers och AB Volvo deltar. Nu finns konceptprototyper för en helt ny typ av informationsverktyg som bygger på iPhone och iPod Touch.

Produktionsforskaren Johan Stahre leder Chalmers del av MyCar och har tillsammans med Volvo Technology och högskolan i Skövde varit med i utvecklingen av det lättanvända verktyget.
- I framtidens monteringsarbete kan en iPhone att vara ett lika vanligt arbetsredskap som en automatisk skruvdragare. Det nya verktyget är lika viktigt för produktiviteten som för ekologisk och social hållbarhet i monteringsfabrikerna.

I fordonsindustrins monteringsfabriker måste montörerna hantera stora mängder instruktioner för alla de varianter av bilar och lastbilar som kunderna beställt. Montörerna rör sig mycket och det är svårt att bära med sig utskrivna instruktioner eller att gå till en dataskärm för att läsa. Med det nya verktyget kan montörerna få den information de behöver, direkt på plats och när de behöver den. Det här är en helt ny typ av beslutsstöd med rätt automationsnivå, där vi utgår från att människan är den viktigaste och mest flexibla tillgången som går att hitta.

Montören Daniel Kotala testar det nya informationsverktyget i Volvo Lastvagnars pilotfabrik. Den iPod Touch som sitter fast på hans jacka innehåller alla instruktioner som behövs för lastbilsmonteringen, och ger ingen överflödig information. Foto: Johan Stahre.
Varje dag görs 10 000-tals pappersutskrifter med monteringsinstruktioner i tusentals monteringsfabriker världen över. Ett iPhone-baserat verktyg skulle spara in enorma mängder papper och därmed ge stora miljövinster. Verktyget ger också effektivitetsvinster och är ett bra verktyg för "lean" produktion. Montören får snabbt tydliga instruktioner, informationen är alltid uppdaterad och ändringar går snabbt om något har blivit fel eller om kunderna vill ändra sin beställning.

Även arbetsmiljön förbättras genom att montörerna slipper gå efter pappersinstruktioner, leta efter rätt information och hålla mängder av instruktioner i minnet. Montörerna får dessutom nya kommunikationsmöjligheter.
- Med det nya verktyget kan montörerna använda e-mail, sms och telefon vid sin arbetsplats, precis som de kontorsanställda, säger Johan Stahre. Det skapar större frihet och gör monteringsjobb mer attraktiva. En viktig faktor i projektet har varit att fundera över industriföretagens behov för att kunna attrahera morgondagens industriarbetare.

Prototyperna testas just nu i liten skala i Volvo Lastvagnars pilotfabrik, men det är fortfarande ett tag kvar tills konceptet kan bli verklighet.
- Montörerna är väldigt positiva till det här som ett framtida arbetssätt, säger Johan Stahre.
Flera av de som prövat har sagt att de skulle vilja ha verktyget redan i morgon.

Bilder att ladda ned:
Aktuella bilder för media >>

Fakta: Informationsverktyg för montörer
Konceptprototyperna för informationsverktyget har utvecklats i samarbete mellan Chalmers, Volvo Technology, Volvo Lastvagnar, Högskolan i Skövde samt de grekiska företagen CASP och Emphasis Telematics. Samarbetet är ett delprojekt inom EU-projektet MyCar, som syftar till att öka flexibiliteten i fordonsproduktion.
MyCar skapar nya möjligheter till extremt kundorderstyrd tillverkning av bilar och lastbilar, bland annat genom nya metoder för att snabbt ge rätt information till montörerna i slutmonteringen. Chalmersforskarnas deltagande i MyCar är en del av Chalmers långsiktiga satsning på forskning för hållbar produktion.

För mer information, kontakta:
Johan Stahre, chef för avdelningen Produktionssystem på Institutionen för Produkt- och produktionsutveckling, Chalmers tekniska högskola
johan.stahre(@)chalmers.se

Kontakt för MyCar: