Deeptech-startupen Atium säkrar 6,7 miljoner SEK för att rena vatten från kvicksilver med ny teknik

Göteborg, Sverige – 5 juni 2024 – Atium, en banbrytande svensk startup fokuserad på hållbar kvicksilverrening från vatten, har tagit in 6,7 miljoner SEK i sin senaste finansieringsrunda. Tidigare investerare i rundan var Chalmers Ventures och Gladium. Nya in var Butterfly Ventures, NextSTEP, GOKAP Invest, och 5J Holding. Atium är ett portföljbolag hos Chalmers Ventures.

Framsteg inom vattenrening för att minska giftiga utsläpp
Kvicksilverföroreningar utgör allvarliga hälso- och miljörisker globalt, och WHO listar det bland de tio mest toxiska kemikalierna som skapar stora folkhälsoproblem. Trots strikta regleringar för industrier som gruvdrift, energi och kemisk produktion, är konventionella metoder för kvicksilveravlägsning ofta kostsamma, ineffektiva och miljöovänliga.

Atiums innovativa vattenreningsteknologi erbjuder en överlägsen lösning som möjliggör selektiv kvicksilveravskiljning genom återanvändbara och energieffektiva elektrokemiska filter och även fungerar väl även i sura lösningar.

-Atiums uppdrag är att bidra till att lösa det kritiska problemet med tungmetallföroreningar i vatten med hjälp av en hållbar och kostnadseffektiv lösning för globala industrier, säger Johan Björkquist, medgrundare och VD. Med denna finansiering kan vi lansera vår första produkt, skala upp våra pågående industriella piloter samt utöka vårt team. Vi är mycket glada över den grupp investerare vi har samlat, då de tillför stort värde till företaget och vår resa framåt.

Från labbet på Chalmers ut till marknaden
Atiums teknologi bygger på forskning av docent Björn Wickman vid Chalmers tekniska högskola. Genom sitt arbete inom elektrokemi har Björn utvecklat en cirkulär metod för selektiv avskiljning av tungmetaller från olika vätskor. Detta lade grunden för Atiums patenterade lösning, som erbjuder betydande miljömässiga och ekonomiska fördelar för globala industrier.

-Vi är glada att se stora framsteg i Atiums utveckling, säger Björn Westman, Investment Director på Chalmers Ventures. Deras lösning visar på stor potential i både impact och affär.

- Jag är glad att kunna tillkännage detta tillsammans med teamet på Atium och de fantastiska medinvesterarna i denna runda. Atium hjälper till att lösa ett gammalt och stort problem: att minska kvicksilver i vatten, vilket leder till en säkrare och mer miljövänlig värld för våra barn. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med teamet på strategin och expansionen av deras teknologi till olika geografiska områden, inklusive den amerikanska marknaden. – Tanya Horowitz, Partner på Butterfly Ventures.

- Vi är engagerade i hållbarhet och ser den avgörande betydelsen av vattenrening. Vi är glada över att ha investerat i Atium, ett beslut som speglar våra värderingar och vårt engagemang för att effektivt bekämpa klimatförändringarna. – Claudio Colombo, Managing Director på NextSTEP.

Mot kommersialisering
Atium kommer att lansera sin första produkt 2025: en selektiv kvicksilveravskiljare designad för vattenrening i tandvårdskliniker. Dessa kliniker, som ofta har kvicksilverutsläpp som är betydligt högre än industriella anläggningar, står inför strikta regleringar med begränsad tillgång till kommersiella lösningar.

En framgångsrik nio månaders pilot med svenska tandvårdskliniker visade positiva resultat och en tydlig efterfrågan. Atium skalar också upp pågående industriella pilotprojekt med globala aktörer inom gruv- och energisektorerna, med mål att lansera en modulär vattenreningslösning för en mängd olika industriella tillämpningar.

Kontakt: info@atium.se
Adress: Stena Center, 412 92 Göteborg
För mer information, besök Atiums hemsida
.

Björn Westman
Investment Director Chalmers Ventures
+46 70-640 90 96

::::::

ENGLISH

Deeptech Startup Atium Secures SEK 6.7M – On A Mission To Purify Water From Mercury

Göteborg, Sweden – June 5, 2024 – Atium, a pioneering Swedish startup focused on sustainable mercury removal from water, has raised SEK 6.7 million in its latest funding round. Existing investors Chalmers Ventures and Gladium were joined by new backers Butterfly Ventures, NextSTEP, GOKAP Invest, and 5J Holding. Atium is a Chalmers Ventures portfolio company.

Advancing water treatment solutions to reduce toxic emissions
Mercury contamination poses severe health and environmental risks globally, with the WHO listing it among the ten most toxic chemicals of major public health concern. Despite stringent regulations on industries such as mining, energy, and chemical production, conventional mercury removal methods are often costly, inefficient, and environmentally unfriendly.
Atium’s innovative water treatment technology offers a superior solution, enabling selective mercury removal with reusable and energy-efficient electrochemical filters that perform well even in acidic solutions.

- Atium’s mission is to tackle the critical issue of heavy metal pollution in waters with a sustainable and cost-effective solution for global industrial applications, said Johan Björkquist, Co-founder and CEO. This funding will enable us to launch our first product, scale up our industrial pilots and expand our team. We are very happy with the group of investors we have gathered, as they add significant value to our company and our journey.

From a lab at Chalmers to the market
Atium’s technology stems from the research of Associate Professor Björn Wickman at Chalmers University of Technology. Through his work in electrochemistry, Björn developed a circular method for selective removal of heavy metals from various liquids. This laid the foundation for Atium’s patented solution, offering significant environmental and economic benefits for global industries.

Investor insights
- We are glad to see such great progress in Atium's development. Atium's solution speaks of great potential in both impact and business. – Björn Westman, Investment Director at Chalmers Ventures.

- I am thrilled to make this announcement along with the team at Atium and the amazing co-investors who are joining in this round. Atium is helping to solve a very old and big problem: reducing mercury in water, resulting in a safer, more environmentally friendly world for our children… I am very excited to start to work with the team on strategy and expansion of their technology throughout various geographies, including the US market. – Tanya Horowitz, Partner at Butterfly Ventures.

- We are committed to sustainability and recognize the crucial importance of water purification. We are excited to have invested in Atium, a decision that reflects our values and our commitment to effectively combating climate change. – Claudio Colombo, Managing Director at NextSTEP.

Path to market

Atium is set to launch its first product in 2025: a selective mercury removal filter designed for dental clinics. These clinics, which often have mercury emissions significantly higher than industrial sites, face stringent regulations with limited commercial solutions available. A successful nine-month pilot with Swedish dental clinics demonstrated positive results, highlighting a clear demand. Atium is also scaling up ongoing industrial pilots with global actors in the mining and energy sectors, to launch a modular water treatment solution for a variety of industrial applications.

Contact: info@atium.se
Address: Stena Center, 412 92 Göteborg, SE
For more information, visit Atium’s website
.

Björn Westman
Investment Director Chalmers Ventures
+46 70-640 90 96

Teach investor & venture builder

We have a unique setup that combines venture creation and tech investments within a single organization. This advantage enables us to identify new research and deep tech opportunities with both commercial and impact potential. All within Chalmers' entrepreneurial ecosystem.

We are experts in starting up companies based on advanced technology research in the best possible way. This process allows us to build our own high-quality deal flow in which we invest and become active owners.

Throughout the entire journey, we function as investors and venture builders until exit. Profits are reinvested through our evergreen model and allocated to Chalmers to support new, brilliant research.