Om en olycka inträffar så larmar appen och skickar plats, körriktning, tid och nummer direkt till SOS Alarm // Bild: Detecht

Chalmers Ventures investerar i portföljbolaget Detecht

Pressmeddelande: Chalmers Ventures investerar i portföljbolaget Detecht

///

Detecht är ett portföljbolag hos Chalmers Ventures sedan 2018 och har under de senaste åren vuxit till att bli en av världens ledande motorcykelappar som erbjuder en helhet med säkerhet, navigering och community.

Detecht arbetar med en teknologi riktad mot motorcyklisters säkerhet i händelse av olycka. Motorcyklister kan ladda ner en app som innehåller en kraschdetekteringsalgoritm kopplad till mobilens sensorer (Gyroskop, Accelerometer och GPS).

Om sensorerna i mobilen uppfattar ett körmönster som liknar en motorcykelolycka aktiveras larmet och meddelande skickas till de kontakter som användaren angett.

Detech samarbetar också med räddningstjänsten SOS Alarm i Sverige för de användare som vill ha extra trygghet. Om en olycka inträffar så larmar appen och skickar plats, körriktning, tid och nummer direkt till SOS Alarm.

Med hjälp av investeringen kommer Detecht nu att fortsätta utveckla affären och teknologin.

- Detecht har tagit en position som en av de ledande apparna för motorcyklister globalt, säger Louise Brudö, Investment Director på Chalmers Ventures. Det som gör Detecht unikt är att man utöver appfunktioner som smart ruttplanering och community erbjuder en kraschdetekteringsalgoritm som grundar sig i forskning från Chalmers. Sammantaget gör Detechts app inte bara motorcykelfärden roligare, utan också säkrare. Detta, i kombination med en MC-marknad som befinner sig i stark tillväxt, gjorde att det var naturligt för oss att följdinvestera i bolaget.

- Vi är mycket glada över att fortsätta vår resa tillsammans med starka befintliga investerare samt några väl utvalda nytillskott. Med det nya kapitalet planerar vi att accelerera vår tillväxt på strategiska marknader där USA och Storbritannien är bland de största. Vidare kommer vi att förstärka produktteamet för att kunna leverera på marknadens positiva feedback och önskemål kring nya features, säger Niklas Ohlsson, vd och en av grundarna av Detecht.

:::

Niklas Ohlsson, vd och medgrundare
m: +46 (0) 768 617 286
e: niklas@detecht.se

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio i världen.

Chalmers Ventures finns i Göteborg och är ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers tekniska högskola.