CompuGroup Medical förvärvar resterande aktier i Profdoc Care AB.

CompuGroup Medical, (CGM) stärker sin position i Sverige genom att förvärva de resterande 49 procenten av aktierna i Profdoc Care AB från Omnison AB. I och med detta är CGM ägare av bolagets samtliga aktier. Fusionen mellan Profdoc Care och CompuGroup Medical Sweden – gör CGM Sweden till en av de största leverantörerna av IT-lösningar för hälso- och sjukvården i Sverige.

Profdoc Care utvecklar e-hälsolösningen TakeCare som idag finns installerat på Karolinska Universitetssjukhuset och fem andra sjukhus i Stockholm. Systemet införs för närvarande även inom primärvården i regionen.

TakeCare är en av världens största e-hälsoinstallationer med fler än 30 000 användare och 2 300000 patientjournaler i  ett system och en databas. TakeCare kommer att bli en integrerad del av CGM:s sjukhuslösningar som marknadsförs och säljs över hela världen.

Henrik Crüger, CompuGroup Medical, Senior VP, Northern Europe, säger: “Under de senaste åren har vi befäst vår position på den svenska marknaden. Genom att förvärva de återstående aktierna i Profdoc Care är vi nu redo att ta oss an den svenska marknaden som en starkare aktör i alla avseenden, både när det gäller systemutveckling för enskilda kunder och för stora nationella projekt.”

En av de största leverantörerna av IT-lösningar för hälso- och sjukvård
Profdoc Care kommer att fusioneras med CompuGroup Medical Sweden. Bolaget kommer att bestå av 200 medarbetare vilket gör bolaget till en av de största leverantörerna av IT-lösningar för hälso- och sjukvården i Sverige. 200 medarbetare i Sverige kommer att arbeta med att bygga och implementera skalbara e-hälsolösningar för, och tillsammans med, svenska kunder.

Martin Williamson, VD på Prodoc Care,  kommer att ingå i ledningsgruppen för CGM Sweden där han får det övergripande ansvaret för utveckling och leverans. Martin Williamson kommer att säkerställa att de svenska CGM-kunderna får största möjliga utbyte av att ha en leverantör med marknadsledande produkter och expertkompetens inom alla delar av den svenska hälso- och sjukvårdsmarknaden.

Ledningsgruppen inom CGM Sverige, som utgörs av Martin Williamson och hans kollegor Linus Fred, Kent Broström och Jonas Westbom säger: “Vi ser enorma möjligheter i att kombinera våra svenska och internationella insatser i en stark och gemensam enhet. Vi tror att vi på så sätt kan öka servicen till våra kunder ännu mer genom att ta fram nya och unika värdehöjande lösningar som kan medverka till att höja kvaliteten inom hälso- och sjukvården och knyta patienten närmare systemet.”

Om CompuGroup Medical AG

CompuGroup Medical är en av de ledande e-hälsoleverantörerna i  världen. Företagets mjukvaruprodukter är ett stöd för alla medicinska och organisatoriska processer på läkarmottagningar och sjukhus. Bolaget verkar i 14 europeiska länder samt även i Malaysia, SaudiArabien, Sydafrika och USA och har cirka 3,000 medarbetare.

Mer information om CompuGroup Medical AG finns på www.compugroup.com