CGMs PMO lanserar nu stöd för Nationella Läkemedelslistan samt SIL 8.0

CGMs PMO lanserar nu stöd för Nationella Läkemedelslistan samt SIL 8.0

CGMs journalsystem PMO har lanserat stöd för Nationella Läkemedelslistan (NLL) för vård.

Detta möjliggör omedelbar lästillgång till senaste förskrivna läkemedel från alla anslutna vårdgivare i NLL. Det skapar en miljö där medicinsk precision och patientsäkerhet går hand i hand.

Samtidigt har SIL 8.0, den senaste versionen av svenska informationstjänster för läkemedel (från Inera), integrerats i PMO. Det sätter en ny standard för säker förskrivning.

Integrationen av SIL 8.0 i PMO ger förskrivaren en översikt och kontroll över patientens förskrivna läkemedel. PMO ger även användaren tillgång den nya funktionen restnoterade läkemedel som finns implementerad i SIL 8.0.

Möjligheten att sätta ut aktuella ordinationer samt få ett förslag att makulera samtliga aktuella recept som är kopplade till en viss ordination finns också som funktion i PMO. Den funktionen eliminerar risken för oavsiktlig fortsättning av en läkemedelsbehandling som inte längre är nödvändig. Därmed skyddas patienter från potentiella hälsorisker genom att förhindra patienten att inta onödiga läkemedel.

"Vårt nära samarbete mellan produkt- och utvecklingsteamet samt förskrivare har resulterat i en plattform som förbättrar den kliniska arbetsmiljön och har en positiv inverkan på patienternas säkerhet och välbefinnande. PMO är ett exempel på framtidens hälsovårdsinformatik” säger Magnus Skoglund, Produkt & Utvecklingschef på PMO. Han fortsätter ”Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra vår produkt, allt för att se till att PMO förblir i framkant av hälsovårdsinformatik inom svensk hälso- och sjukvård samt elevhälsa.”

Bakgrund: I juni 2018 beslutade riksdagen om lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista. Strax därefter fick E‑hälsomyndigheten i uppdrag av regeringen att utveckla ett nytt personregister för Nationella läkemedelslistan. Lagstiftarens målsättning med Nationella läkemedelslistan är att vara en rikstäckande informationskälla som ska ge vården, apoteken och patienten själv tillgång till samma information om patientens förskrivna och uthämtade läkemedel, hjälpmedel eller livsmedel.

Om PMO

PMO från CGM, erbjuder en helhetsbild av en patients situation oavsett vårdnivå och hjälper vårdprofessionen att ta fram rätt beslutsunderlag inför undersökningar, utredningar och medicinska behandlingar. Med stöd av mallar, formulär och enkla tydliga översikter av information och fördefinierade arbetsflöden, bidrar PMO till att skapa en effektivare och tryggare vård och omsorg för alla berörda intressenter. Det möjliggör minskad administration och frigör tid för det mer patientnära arbetet. Som molntjänst erbjuds en säker drift av journalsystemet och de e-tjänster som din verksamhet använder, till exempel e-recept, webbtidbok och SMS-påminnelser. Molntjänsten är förenlig med Patientdatalagen (PDL), Dataskyddsförordningen (GDPR) samt Socialstyrelsens föreskrifter om informationshantering och journalföring över öppna nät inom hälso- och sjukvården i Sverige.