SJ lägger app-utvecklingen hos Logica

Logica, Sveriges största IT-tjänsteföretag, och SJ har tecknat avtal om utveckling och förvaltning av nästa generations mobila tjänster och appar för både SJ:s medarbetare och resenärer. Samarbetet sträcker sig över 3 år.

Lösningarna som kommer att utvecklas och förvaltas av Logica innefattar SJ:s appar för resenärer och en ny generation mobila arbetsverktyg för SJ:s ombordpersonal. Bland funktionerna finns stöd för EMV-kortbetalningar (Europay MasterCard Visa) och ett nytt kassasystem som är utvecklat specifikt för att stödja organisationer med mobila försäljningsbehov.

Tjänsterna baseras på Logicas molnlösningar, som gör det möjligt att uppnå en snabb time-to-market och en skalbarhet för att tillgodose framtida behov. Logicas molntjänster ger en flexibilitet att snabbt öka eller minska kapaciteten om behoven förändras.

-  Vi ser en snabb tillväxt på det mobila området och kan nu säkerställa att vi tillför både ny funktionalitet samtidigt som vi minskar våra kostnader. Satsningen innebär också att vi i ännu större utsträckning möter våra resenärers behov av att kommunicera och köpa tjänster av SJ via flera olika kanaler på ett säkert och tillgängligt sätt, säger Willy Stjernudde, chef för IT-produktionssystem på SJ.

-  Den första generationens appar har handlat till större delen om information. Nu ser vi att apparna allt oftare innehåller betalningar och andra typer av transaktioner. Det ställer helt andra krav på säkerhet, kvalitet och integration, vilket SJ har tagit fasta på. Det räcker inte längre med att bara leverera ett snyggt gränssnitt, säger Anders Chrintz, ansvarig för sektorn Transport, Trade & Industrial på Logica i Sverige.

Anders Chrintz, Managing Director Transport, Trade, Industrial, Logica Sverige, tel: 08-77 50 172
E-post: anders.chrintz@logica.com

Willy Stjernudde, Chef IT Produktionssystem, SJ, tel: 076-103 2132
E-post: willy.stjernudde@sj.se