Pressmeddelande -

Logica och SPP skapar nästa generations pensionshanteringssystem för Sveriges kommuner

Logica, Sveriges största it-tjänstföretag, har tecknat ett partneravtal med SPP om att införa ett nytt pensionshanteringssystem för Sveriges kommuner. Parterna har etablerat ett samarbete som syftar till att gemensamt leverera ett marknadsledande systemstöd för kommunernas pensionsadministration samt att över tiden utveckla tjänsten och leveransen mer effektivt. Avtalet är långsiktigt och innebär att cirka 30 av SPP:s medarbetare övergår till Logica.

Logica har tidigare i år investerat i en ny plattform – BPO Pension Kommun – för att kunna erbjuda en fullskalig pensionsadministrativ tjänst för kommuner i Sverige. Tjänsten omfattar pensionsadministration samt ett tillhörande systemstöd som stödjer administrationens dagliga arbete och förser kunderna med ett modernt och flexibelt online-system.

Satsningen förstärks nu ytterligare genom att etablera ett nära samarbete med SPP och tillsammans med dem leverera den nya systemlösningen till SPP:s befintliga kommunkunder. SPP står för varumärket, kunddialogen och produkterbjudande, Logica för en effektiv och standardiserad administrativ, kundservice och IT-verksamhet.

-Vi har sedan en tid tillbaka känt ett stort behov av att utveckla vårt pensionshanteringssystem för våra kunder inom kommunerna. Att utveckla ett eget nytt system hade blivit både tidskrävande och kostsamt och därför känns det mycket bra att hitta en partner att samarbeta med inom detta område, säger Hans Hagman, chef för SPP Kommun. På det sättet kan vi snabbt erbjuda våra kunder ett nytt och marknadsledande system för pensionshantering och därmed också ge kommunens handläggare ett effektivare och bättre stöd för deras arbete.

Logica kommer initialt att leverera tjänsten med befintlig verksamhet och systemstöd men över tiden omvandlas tjänsten till en fullt utvecklad standardtjänst – BPO Pension Kommun.

-Det här samarbetet känns mycket spännande och vi ser fram emot att gemensamt med SPP leverera ett konkurrenskraftigt pensionshanteringssystem till kommunerna i Sverige, säger Kari Rahkonen, ansvarig för affärsutveckling inom Financial Services på Logica. På sikt kan vi också vidareutveckla leveransen och skapa integrationer till andra områden såsom lönesystem och fakturahantering etc. Vi är också oerhört glada att kunna välkomna cirka 30 medarbetare från SPP som från årsskiftet kommer att övergå till vår verksamhet i Sundsvall.

Om SPP
SPP är en del av Storebrand, Norges ledande pensionsbolag och tillsammans är vi Nordens största pensionskoncern. SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Läs mer på www.spp.se

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt it-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se