Pressmeddelande -

Systembolagets historia berättas på ny historiesajt från Centrum för Näringslivshistoria

I dagarna är det 60 år sedan Systembolaget grundades. Hur Systembolagets verksamhet sett ut genom åren berättas på www.systembolagethistoria.se, en historie­sajt som Centrum för Näringslivshistoria tagit fram på uppdrag av Systembolaget.

1955 tar alkoholpolitiken i Sverige ett nytt steg. Den orättvisa motboken avskaffas och istället startar det rikstäckande Systembolaget. Nu får alla över 21 år handla öl, vin och sprit. Systembolagets uppdrag idag är det samma som då. Men Systembolagets historia visar att uppdraget verkställts på olika sätt över tid, kopplat till hur samhället utvecklats.

Allt detta berättas på en ny historiesajt som just lanserats: Systembolagethistoria.se, som Centrum för Näringslivhistoria tagit fram på uppdrag av Systembolaget. Innehållet utgår från Systembolagets arkiv hos CfN och nya intervjuer med gamla och nya medarbetare på bolaget.

Sajten är den senaste näringslivhistoriska sajten som Centrum för Näringslivshistoria tagit fram. Bland tidigare sajter finns skandiahistoria.se, ericssonhistory.com och ica-historien.se.

För mer information om den nya historiesajten, kontakta:

Anders Sjöman
Kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria