Patrick – förbättrar kommunikationen mellan människor och djur

Professor Patrick Pageat har under flera års tid tillsammans med sitt forskarteam i Frankrike forskat kring hur djuren kommunicera med varandra, bland annat hur de använder sig av feromoner för att kommunicera. Genom hans forskning har vi människor fått mer kunskap och ett nytt verktyg för att kunna kommunicera med djuren.

Under IAHAIO-konferensen den 1 juli, kl.10.00 i Folkets hus, Stockholm kommer Patrick Pageat föreläsa om betydelsen av det starka band som finns mellan människan och dess djur, hur vi människor påverkas negativt av djurets ohälsa och hur feromonterapi fungerar och påverkar.

Feromonterapi är ett relativt nytt tillvägagångssätt och används till våra djur för att förbättra våra möjligheter att stärka bandet mellan människan och djuret, överbrygga bristande kommunikation och bieffekterna det innebär. Det kan även fungera som ett hjälpmedel för social arbetare som arbetar med djur i deras terapeutiska arbete och undervisning.

Under föreläsningen kommer han att ge exempel från olika djurslag på hur vi kan förbättra och påverka ett djurs sinnesstämning och/eller känsloläge genom syntetiskt framställda feromoner.

Läs mer om IAHAIO-konferensen och anmälan se: http://www.iahaio2010.se/view/svenska/register

För mer informtion om Patrick Pageat och feromoner kontakta CEVA Vetpharma AB.

Patrick Pageat

DVM (ENVL), Ph D in Entomology DVM-behaviourist (ENVF)

Graduate of the European College of Veterinary  Behaviour Medicine of Companion Animals (ECVBM/CA)

Contract Professor (University of Torino)