Nyår - en mardröm för hunden!

Nyårshelgen är för många hundar och dess ägare en mardrömssäsong. När smällandet börjar plågas många hundar svårt, de blir chockade, vägrar gå ut och förändrar sitt beteende. Det är inte ovanligt att hundägare får lugnande läkemedel utskrivna i tron om att de hjälper sin hund, istället stjälper de dem ytterligare.

"...Att använda acepromazin är rena djurplågeriet..." Ulla Björnehammar, leg. veterinär, ordförande Manimalis, insändare i Svensk veterinär tidning nr.13 2008.

Acepromazin är en verksam substans som finns i lugnande läkemedel som Plegicil. Det hundägare inte vet är att substansen ökar hundens ljudkänslighet, minskar flyktresponsen, orsakar desorientering och förvirring. Den har dessutom ingen "minnesförlust" - effekt vilket man ska eftersträva och kan även leda till att man förvärrar problemet. I sammanband med nyårshelgen har hundägare år efter år gett detta till sina fyrverkeri- och smällarrädda hundar i god tro om att de hjälper sina hundar.

Finns det alternativ till lugnande läkemedel?

"...Många bevis på hur väl de kemiskt framställda D.A.P. (Dog Appeasing Pheromone) produkterna i form av doftavgivare, spray, halsband fungerar"
Ulla Björnehammar, leg. veterinär, ordförande Manimalis, insändare i Svensk
veterinär tidning nr.13 2008.

D.A.P. är ett syntetiskt framställt feromon motsvarande hundens egna lugnande feromon som ökar hundens grundtrygghet på ett naturligt sätt. Denna trygghetskänsla får hunden att reagera mindre starkt på smällare och fyrverkerier för att tröskeln för vad som upplevs skrämmande höjs utan att hunden avtrubbas eller behöver medicineras. D.A.P. finns som doftavgivare, spray och halsband och säljs via veterinär och apotek.

Feromoner är kemiska signaler som används för kommunikation mellan olika individer av samma art. Feromon som avges av en individ kan påverka och förändra beteendet hos andra individer av samma art.

• smällare
  • fyrverkeri
  • dap
  • veterinär