Feromoner ger möjlighet till insikt i ett universellt språk

Evenemanget hölls i en liten by, Apt, ca en timmes bilfärd utanför Marseille (Frankrike). Symposiet, där Ceva Santé Animale var huvudsponsor, besöktes av ca 200 deltagare från en rad olika verksamhetsområden, inklusive veterinärer och beteendevetare. Här följer ett kortare sammandrag:

Feromon kommunikation: gemensamt för alla arter

Feromoner är kemiska substanser som förmedlar information mellan djur av samma art och påverkar beteendet hos djuret som uppfattar dem. Man har funnit feromoner hos alla arter i djurriket, från däggdjur till fåglar och leddjur vilket speglades under symposiet. Identifieringen av feromonmolekyler gör det möjligt att använda kemiska budskap och därigenom få ett förutsägbart beteendemässigt gensvar, betonade Patrick Pageat (veterinär, forskningsledare och utvecklingschef för Pherosynthese forskningsinstitut).

Enligt Patrick Pageat har användning av feromonprodukter till vilda djur i djurparker, från/ur ett djurvälfärdsperspektiv, gett lovande resultat hos bl. a.  elefanter, tigrar och vargar.  Xavier Manteca (veterinär, Autonomous universitetet i Barcelona, Spanien), konstaterade i sin föreläsning att även för produktionsdjur, kan "feromoner vara mycket användbara för att lösa djurvälfärdsrelaterade problem i stallar, som annars skulle innebära mer kostsamma lösningar".

Läs hela samandraget, se bifogad PDF.

• djur
  • feromoner
  • evenemang
  • symposium