Julbocksbyggare sökes även i år!

Julbocksbyggare sökes även i år!

Efterlysning: City Örebro söker frivilliga till julbocksbygget!

Stålställning finns liksom pengar. Men ännu har City Örebro inte fått tag på någon kan klä den stora bocken på Järntorget med granris.

– Vi har försökt att lösa detta under hösten både inom kommunen och externt, men inte lyckats, säger Nina Dahlström, eventansvarig på City Örebro som ansvarar för bocken.

Förra året löste det sig med att NA Bygg– hämtade stålskelettet och skötte alltihop, från hämtning av stålskelett till byggande och sedan leverans av bocken till torget, så än länge har det dock inte dykt upp någon som kan hjälpa till och hon säger att Julbocken Julius hänger löst – men att hoppet inte är ute än.

– Helst skulle vi ju vilja hitta en långsiktig lösning för bockbygget som att ett byggföretag eller en skola tog på sig detta uppdrag för flera år framöver menar Stina Storm.

Traditionen har varit att bocken kommer på plats runt den första advent, vilket är i helgen, men med anledning av problemen man haft kommer det dröja lite. Vi har sökt i alla våra kanaler och dragit i en massa trådar för att försöka hitta någon som kan göra jobbet istället, men nu tvingas vi konstatera att vi inte fixar det.

Nu hoppas vi på att en efterlysning i media kan locka någon att ta på sig jobbet som bockbyggare och allra helst vara fodervärd kommande år också.

Här finns också möjligheten att göra gott samtidigt som man gläder örebroarna.

– Vi har en budget på 10 000 kronor och om någon kan göra det billigare så skänker vi överskottet till Musikhjälpen, lovar Stina Storm.