Rosa oktober i Örebro (foto: David Storm)

City Örebro färgar staden rosa igen!

Första gången City Örebro belyste Slottet var 2007 och nu händer det i år igen!

- Den gången var det nästintill omöjligt att få ett OK på att belysa Slottet med rosa filter, till slut fick OK att sätta belysning under en helg. Numera är det betydligt enklare, så i år får Slottet behålla sin rosa skrud hela oktober ut, säger Stina Storm, VD på City Örebro

Under oktober kommer City Örebro och flera av deras medlemmar att uppmärksamma Rosa oktober med en kampanj för ökad kunskap om bröstcancer och mot bröstcancer. Pengarna som samlas in under månaden går såklart till forskning mot cancer och då framför allt bröstcancer.

-Vi har sedan tidigare ett tätt samarbete med den lokala Bröstcancerföreningen Hilda & det känns så roligt att få ta upp detta samarbete igen för en så otroligt viktig sak. Det värmer gott i höstmörkret att få uppmärksamma detta säger eventansvarig Nina Dahlström på City Örebro

I år kommer vi tillsammans med Vågen galleriorna öppna upp ett rosa rum inne på Vågen gallerian, på plan 2. Invigningen blir onsdagen den 7 oktober kl 11:00. Då blir det pompa och ståt och mycket rosa. Under oktober månad hoppas vi att "Rosa rummet" kommer bli en Instagram plats för att sprida budskapet. I rummet kommer du också kunna träffa Bröstcancerföreningen Hilda vid ett par tillfällen och få utbildning och kunskap om bl.a. hur du undersöker dig själv och dina bröst. Det kommer också finns några rosa produkter till försäljning och där pengarna går till bröstcancerforskningen. Rosa band finns att köpa i ett antal butiker i city.

-Jag älskar den här typen av event. Event som skapar gemenskap, kunskap och där vi kan bidra till en väldigt viktig sak. I det här fallet kampen mot bröstcancer säger event och marknadskoordinator Sandra Bandick

Slottet tänds den 6 oktober och är tänt hela oktober ut så att alla lovlediga kan få njuta av detta lite extra

-Jag fick i år på mitt skrivbord att ordna med en rosa vägg i Örebro, men hjälp! var det första jag tänkte.
Sedan lyfte jag luren och ringde City Örebro som vi ju tidigare samarbetat med och inom loppet av ett par timmar hade jag inte bara fixat en rosa vägg utan ett helt rosa rum mitt i city, berättar Lena Lundqvist på Bröstcancerföreningen Hilda i Örebro.