REPLIK. Flanking och Nordin (C) "Vi vill ha friare tankar om Frihamnen"

I en replik till vår debattartikel om Frihamnen skriver Janson (FP) och Björkqvist (FP) att det inte bara är höjden som räknas. De har helt rätt, för den som läser hela vår artikel framgår det tydligt. Vi har dessutom tidigare argumenterat tillsammans med arkitekt Håkan Cullberg och Agneta Granberg (M) för just det som debattörerna efterfrågar, friare tankar och idéer. Debattörerna slår dessutom knut på sig själva genom att först hävda att de vill ha en fartygslikande byggnad för att sedan såga ikonbyggnader.

För oss i Centerpartiet handlar det om att bygga den täta, hållbara blandstaden och samtidigt ge oss i kast med den enorma bostadsbrist som finns i Göteborg. Det är inte rimligt med 500 sökande per lägenhet som på Friggagatan.

Att bygga en tät kvartersstad skapar liv och rörelse. Det skapar arbetstillfällen och möten mellan människor. När idéer möts och tankar utbyts skapas förutom trivsel även nya affärsidéer och en grund för vår framtida välfärd läggs. Genom att blanda olika typer av bostäder finns det också möjlighet att göra boendekarriär inom sitt område på sikt.

Vi är överens med folkpartiet om att en stadsarkitekt som håller samman staden till att bli just en tät blandstad är en början. Vi har också avsatt medel i vår budget för att snabba upp de planprocesser som många gånger tar alldeles för lång tid vilket förvärrat bostadsbristen och samtidigt gör det omöjligt för mindre entreprenörer att konkurrera med de stora byggjättarna.

Vi har dessutom fått reaktioner om den täta blandstadens högre hus i relation till miljonprogrammen. De problem som finns i dessa områden beror inte på husens höjd. Dessa områden byggdes på ny mark, långt bort från staden. Det kallas urban sprawling, utglesning. Att förtäta på ett klokt sätt i centrala delar av staden är något helt annat. Miljonprogramområdena ser inte ut som de gör p.g.a. hushöjden, utan p.g.a. en mängd olika saker som social- och geografisk isolering, monotoni, funktionssegregation och så vidare.

Vi vill se en levande stad. En stad där människor faktiskt hittar en bostad när de behöver en. En stad där invånarna möts och där kollektivtrafiken fungerar. Då krävs det ändring. Då krävs det att vi slutar tänka i de hjulspår som präglat stadsplaneringen de senaste decennierna. Vi måste våga utmana och vi måste våga släppa lite på tyglarna, bara då kan vi få en stad som lever hela dygnet och hela året.

Rickard Nordin (C)
Riksdags- och kommunkandidat
Vice ordförande i Centerpartiets Ungdomsförbund

Anders Flanking (C)
Riksdagskandidat
Partisekreterare

• en levande stad
  • arkitekt håkan cullberg och agneta granberg (m)
  • janson (fp) och björkqvist (fp)
  • replik gp
  • vi vill ha friare tankar om frihamnen
  • alliansens gröna röst i göteborg
  • rickard nordin
  • anders flanking
  • stadsarkitekt

Toppkandidat Rickard Nordin (C) lanserar Sveriges första personvalsapp

Applikationen ”Politik för Göteborg” fokuserar på Göteborg och göteborgspolitiken genom att via bl.a. en geocachingfunktion ge människor möjligheter att se politiska förslag i verkligheten via en kartfunktion. – Jag har fått jättebra respons på appen. Den är betydligt mer informativ och interaktiv än partiernas appar och det är spännande att få en dialog med göteborgarna, säger Rickard Nordin.

DEBATT. Franziska Gustafsson (C): "Söka bostad, men hur?"

Låt oss bygga prisvärda, energisnåla, mindre lägenheter med enkel grundstandard på platser med närhet till kollektivtrafiken. Låt oss energi-renovera miljonprogrammet! Låt oss skapa en modell för ROT-avdrag för hyresrätter så att det blir lönsamt att iordningställa och energioptimera bostäder! Låt oss skapa ett fördelaktigt finansieringssystem för unga bostadssökande!