Centerkvinnor från Västerbotten åker till förbundsstämma i Halmstad

Den 8–10 juni 2018 håller Centerkvinnornas Riksorganisation Jubileumsstämma på Gullbrannagården i Halmstad. Centerkvinnorna i Västerbotten deltar med 10 ombud med distriktsordförande Solveig Granberg från Tavelsjö i spetsen.

- Centerkvinnorna driver på för en vardagsnära politik. Politik som gör skillnad i människors vardag, både stort och smått. De politiska besluten ska fattas nära människan, säger Solveig Granberg.

Solveig Granberg föreslås även bli omvald som ledamot i Centerkvinnornas förbundsstyrelse.

Centerkvinnornas förbundsstämma hålls vartannat år och där beslutar medlemmarna om förbundets politiska riktning. På årets Jubileumsstämma kommer Centerkvinnornas jämställdhetspolitiska program antas.

Det jämställdhetspolitiska programmet grundar sig på de tre friheterna; ekonomisk, strukturell och sexuell frihet. Redan vid förbundets bildande var ekonomisk frihet en central fråga.

- Pionjärerna talade om en rättvis ekonomisk och social värdering av kvinnors arbete på landsbygden och vikten av att som kvinna ha en egen försörjning, berättar Solveig Granberg.

Vidare under 1960 och 70-talet bedrev Centerkvinnorna politik för ekonomisk frihet genom bland annat avskaffandet av sambeskattning och för sexuell frihet genom politik kopplad till aborträtten. Under 80-talet och framåt har de kommit att även fokusera på strukturell frihet och mäns våld mot kvinnor.

Idag bedriver Centerkvinnorna frihetlig jämställdhetspolitik och kommer i valrörelsen 2018 att vara en kraft för jämställdhetspolitiska frågor med siktet inställt på valdagen 9 september.

Jubileumsstämman väntas locka över 200 beslutsfattare från hela landet. På plats kommer dessutom en rad betydelsefulla representanter och talare vara, däribland Centerpartiets jämställdhetspolitiska talesperson Annica Qarlsson, förste vice partiordförande Anders W Jonsson och Centerkvinnornas egen förbundsordförande Sofia Jarl.

• centerkvinnorna västerbotten

Solveig Granberg