Stöd till folkbildningsorganisationer villkoras

Uppgifter att det förekommit oegentligheter i rapporteringen av studieförbundens studiecirklar för 2019 har kommit till kulturförvaltningen. Staden kommer därför att göra en utredning i dialog med Region Stockholm i syfte att komma till rätta med brister som förekommit i studieförbundens rapportering för 2019.

För att tydligt markera gentemot folkbildningsorganisationerna kommer kulturnämnden tisdagen den 18 februari att besluta om att verksamhetsstödet för 2020 villkoras och att bara hälften av föreslagna belopp utbetalas i ett första skede. När utredningen är genomförd görs en ny prövning och beslut fattas om en andra utbetalning.

– Oklarheter och misstänkt fusk i redovisningen är oacceptabelt. Det är viktigt att kulturförvaltningen nu begär in information från alla studieförbund och för dialog med Region Stockholm och Stockholms läns bildningsförbund för att kunna bedöma hur de går vidare. I nuläget har jag information om att ett flertal studieförbund är berörda, säger Jonas Naddebo (C), kulturborgarråd i Stockholms stad.

– Förtroendet för studieförbundens verksamheter tar skada vilket är väldigt olyckligt. De är viktiga verksamheter som under en lång tid bidragit till ett starkt civilsamhälle i Sverige och gynnat den demokratiska utvecklingen. Folkbildning behövs nu mer än någonsin, säger kulturborgarråd Jonas Naddebo.

Stockholms stad betalar årligen ut verksamhetsstöd till folkbildningsorganisationer i syfte att främja verksamheter som jobbar för bildning, kultur och demokrati. Inte minst lägger vi särskilt stor vikt vid kulturprogram, verksamheter som riktar sig till ungdomar eller personer med funktionsnedsättning samt verksamheter i ytterstaden. Stöden utgår ifrån en systematisk bedömning av inriktning, omfattning och kvalitet på dels tidigare redovisad, dels planerad verksamhet för kommande stödperiod 2020–2022.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40