Stockholm till final i Earth Hour City Challenge

Stockholm till final i Earth Hour City Challenge

Stockholm är en av 34 finalister från 14 deltagande länder, som valts ut bland totalt 163 deltagare,
i årets Earth Hour City Challenge.

Stockholm går till final för att staden är på god väg att nå målet om minskade växthusgaser med 44 procent till 2015, jämfört med 1990 års nivåer. Stockholm har också arbetat intensivt med att investera i sol och biogas, vilket bland annat resulterar i installationen av norra Europas största solcellsanläggning på tak.

- Det är en myt att Sverige är ett solfattigt land som inte lämpar sig för solceller på taken. Potentialen att producera solenergi i Stockholm är stor och det är därför viktigt att vi tar tillvara på solens potential som energikälla, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

En expertjury kommer nu att se över de åtgärder och åtaganden som rapporterats av de här städerna och slutligen identifiera en ledande stad inom hållbarhet per land för de nationella Earth Hour Capital Awards som presenteras den 27 mars i Vancouver, Kanada.

Idag startar WWF:s stora kampanj We love cities, som uppmuntrar människor över hela världen att delta genom att visa sitt stöd för de imponerande insatser som städer gör för hållbarhet. Webb-besökarna kan rösta på sina favoriter bland de 34 finaliststäderna, och dela favoritteman från dessa städer via foton och videor. Vi välkomnar också förslag på hur städerna kan bli ännu mer hållbara.

Kampanjen kommer att hålla på under två månader, mellan den 17 januari och 20 mars, och
synas på WWF:s kampanjwebb, finalisternas webbsidor och i sociala media.

Läs mer om stadens klimatarbete, tyck till, lägga in bilder eller rösta på: www.stockholm.se/earthhour

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413