Centerpartiets regionråd Gustav Hemming och borgarråd Karin Ernlund driver på för en ökad självförsörjningsgrad i Stockholm.

Stockholm ska visa vägen rörande självförsörjning

Livsmedelspriserna stiger både på grund av kriget i Ukraina och klimatförändringar som stör möjligheterna till ett framgångsrikt jordbruk runt om i världen.

Centerpartiet i Stockholm vill visa vägen för närodlad matproduktion och självförsörjning. Det är nyckeln för att både klara framtidens klimat- och miljömål och för att klara kriser som påverkar tillgången på livsmedel.

– Det finns en stor risk att kommuner och regioner i Sverige drar ner på kraven på maten och glömmer bort att det är just nu som det är extra viktigt att stötta svenskt jordbruk. Med en högre självförsörjningsgrad kan vi klara kriser i framtiden och fortsätta att ha världens bästa klimatsmarta och miljövänliga jordbruk, säger Gustav Hemming, regionråd för Centerpartiet i Stockholm.

Centerpartiet har redan under pågående mandatperiod drivit igenom en viltköttspilot i Stockholm och går nu till val på att öka självförsörjningsgraden ytterligare.

– Centerpartiet vill att Stockholm ska visa vägen för närodlad mat och stärka Sveriges självförsörjningsgrad. Det är nyckeln för att både klara klimat- och miljömål. Men det handlar också om att främja en levande landsbygd och servera god och nyttig mat, säger Karin Ernlund, borgarråd för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centerpartiet i Stockholm vill under nästa mandatperiod:

• Att den mat som upphandlas i stadens och regionens verksamheter är 100 procent svensk där det finns råvaror som produceras i det svenska jordbruket.
  • Att allt kött som upphandlas i regionen är 100 procent svenskt.
  • Att det upphandlas mer viltkött i skola, äldreomsorg och inom vården. Viltkött är klimatsmart, nyttigt och fritt från antibiotika.
  • Minska matsvinnet i stadens verksamheter samt ändra de nationella reglerna för livsmedelsmärkning från ”bäst före” till ”minst hållbar till”.
  • Bevara regionens jordbruksmark för att möjliggöra en god livsmedelsproduktion och en högre självförsörjningsgrad i Stockholmsregionen.
  • Att en regional pakt bildas mellan regionen och kommunerna för att tillsammans arbeta för mer svenskproducerad mat i alla verksamheter.