Stockholm satsar stort på elbilar

Stockholm satsar stort på elbilar

I det budgetförslag som Alliansen idag presenterar finns en stor satsning på laddinfrastruktur för elbilar. Staden ska arbeta aktivt för att tillskapa fler platser för snabbladdning och normalladdning. Under 2014 ska 10 nya platser för snabbladdning, varav minst 3 i innerstaden, och 100 nya platser för normalladdning uppföras på lättåtkomliga och för elbilsanvändarna funktionella platser. För att åstadkomma detta ska staden samarbeta aktivt med såväl de egna bostads- och fastighetsbolagen och Stockholm Parkering som externa aktörer såsom privata fastighetsägare, taxibranschen, bilpooler, handeln, drivmedelsförsäljare och energibranschen. För detta avsätts 10 miljoner kronor under 2014. Stadens egna förvaltningar kommer även att köpa in fler elbilar.

-  För att vi på allvar ska kunna minska utsläppen från trafiken är elbilar en viktig del av lösningen. Det finns stor potential i Stockholm, men många som funderar på att köpa elbil oroar sig över laddmöjligheterna. Med den här satsningen tar staden krafttag för att tillsammans med övriga aktörer få igång en fungerande marknad, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Presskontakt: Frida Demervall, telefon 0761229413