Stockholm måste svara på vädjan om solidaritet för flyktingarna

Stockholm måste svara på vädjan om solidaritet för flyktingarna

Vid kvällens sammanträde med kommunfullmäktige togs frågan om Stockholms asylmottagande upp. Karin Ernlund (C) uppmanade Karin Wanngård (S) till blocköverskridande samtal för att Stockholm ska kunna ta emot fler flyktingar.

Nyligen rapporterade Dagens Nyheter att Stockholms stad ökar antalet asylboendeplatser från 60 till 200 – någonting Centerpartiet varmt välkomnar. Men det är tyvärr långt ifrån tillräckligt. Centerpartiet vill därför se blocköverskridande samtal om hur Stockholm snabbt kan öka mottagandet av flyktingar.

Tyskland tar just nu ett enormt ansvar och München vädjar nu till övriga Europa om solidaritet. Den vädjan måste vi i Stockholm besvara, säger Karin Ernlund (C).

Just nu ser vi en våg av engagemang från civilsamhällets sida, där viljan att hjälpa är enorm. Nu måste vi i politiken kanalisera det här engagemanget och hjälpa människor i den värsta flyktingkrisen sedan andra världskriget, säger Karin Ernlund (C).

Centerpartiet föreslog under kvällens sammanträde tillfälliga akutbostäder – modulbostäder som snabbt kan uppföras, i Stockholm för att kunna ta emot fler flyktingar.

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) lät under kommunfullmäktiges sammanträde meddela att hon ser fram emot en bred politisk överenskommelse om flyktingkrisen, och att staden med samlad kraft bättre kan möta utmaningarna.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229412