Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

Stockholm inför nolltaxa för barn- & ungdomsidrott hela 2021

Idrottsnämnden beslutade under tisdagen att införa nolltaxa på alla anläggningar för barn- och ungdomsidrott i Stockholm. Detta eftersom smittspridningen återigen ökar, restriktionerna är fortsatt skarpa och att föreningslivet drabbats hårt av den pågående pandemin.

– Det är oerhört viktigt att göra det så enkelt som möjligt för barn, ungdomar och föreningsliv att fortsätta med idrotten. Beslutet betyder att alla föreningar kan känna sig trygga i att det är nolltaxa som gäller, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

Det tillfälliga föreningsstödet omfattar alla idrotter, i alla anläggningar, och för alla barn och unga födda 2001 eller senare under hela 2021.

– Med uteblivna intäkter från cuper och kafeterior lider många föreningar svårt vilket i sin tur drabbar våra unga. Vi vill i största möjliga mån undvika att de restriktioner som påverkat idrotten i snart ett år leder till ökad psykisk och fysisk ohälsa hos barn och unga, säger Karin Ernlund.

I Stockholm är principen att nolltaxa tillämpas för barn- och ungdomsidrott. Enligt stadens taxor gäller dock nolltaxan under de säsonger som idrotterna normalt utövas och som seriespel och annat spelas. Coronaviruset, smittspridningen och restriktionerna tar dock inte hänsyn till idrottens säsonger, vilket har lett till att flera idrotter behövt avstå från träning under ordinarie säsong.

Den uppskattade kostnaden för det tillfälliga föreningsstödet är 5–8 miljoner kronor.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.