Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd i Region Stockholm.

Stärkt vård för sexuell hälsa i Region Stockholm

Region Stockholm stärker nu vården för sexuell hälsa med totalt 3,8 miljoner. Framför allt handlar det om höjda ersättningar för besök, men även en förstärkning av smittspårning och psykosocialt stöd kopplat till sexuell hälsa.

- För att mottagningarna inom vårdval sexuell hälsa ska få bättre förutsättningar att klara av sitt viktiga uppdrag justerar vi nu upp besöksersättningarna med 3,8 miljoner. Vi höjer bland annat ersättningen för barnmorskebesök och gör det möjligt för fler patienter att få ökat antal kuratorsbesök då vi ser ett ökat behov, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Vårdval sexuell hälsa har funnits inom Region Stockholms vårdvalssystem sedan 2018 och har i uppdrag att främja en reproduktiv och sexuell hälsa i regionen. Uppdraget utgör öppenvård utanför sjukhusen och omfattar bland annat provtagning, behandling och uppföljning av sexuellt överförda infektioner (STI), smittspårning, preventivmedelsrådgivning och psykosocialt stöd.

- Tillgång till information, stöd och vård har stor betydelse för att främja den sexuella hälsan i befolkningen genom hela livet. Trösklarna för att testa sig och för att söka vård måste vara låga. Därför stärker vi såväl smittspårningen som möjligheterna till kuratorsbesök, säger Christine Lorne.

Regionen ska också utreda om preventiv behandling mot HIV (PrEP) kan erbjudas av flera mottagningar genom vårdval sexuell hälsa eftersom köerna för behandling är långa. Idag erbjuds behandlingen enbart via Venhälsan på Södersjukhuset och från och med sommaren även på Karolinska sjukhuset.

- Att alla som behöver behandling ska få det i tid är en hjärtefråga för mig och Centerpartiet och någonting som jag har drivit på länge för. Det är helt oacceptabelt att människor smittas med HIV i väntan på behandling. Därför är jag väldigt glad att vi i Mittenkoalitionen nu ska se över om fler mottagningar ska kunna skriva ut PrEP så att köerna kan kortas, säger Christine Lorne (C).

Fakta: vårdval sexuell hälsa

Målgruppen för vårdval sexuell hälsa är personer över 18 år. Personer under 18 år uppmanas i stället att söka vård på ungdomsmottagningarna.

Under 2022 utfördes inom vårdvalet drygt 45 600 besök varav drygt 70 procent var barnmorskebesök, resterande besök utfördes av läkare, sjuksköterska eller kurator. Av de totala besöken utfördes cirka nio procent digitalt.

I år är budgeten för vårdval sexuell hälsa 46 miljoner. Höjningen av ersättningen är totalt 3,8 miljoner och motsvarar 7 procent.

• Ersättningen för läkarbesök höjs med 20 procent (från 790 till 1 000 kronor).
      • Barnmorskebesök höjs med 7 procent (från 600 till 650 kronor) och sjuksköterskebesök med 11 procent (från 400 kr till 450 kr).
      • Kuratorsbesök höjs med 12 procent (från 725 kr till 825 kr). Taket höjs också för antal kuratorsbesök från fem till sju samtal per patient och från femton procent till tjugo procent av mottagningens samtliga besök.
      • En tilläggsersättning till de ordinarie ersättningarna för barnmorske- och läkarbesöken på 200 kr för stödsamtal gällande sexuella dysfunktioner.
      • En tilläggsersättning till de ordinarie ersättningarna för barnmorskebesök på 230 kronor respektive 395 kronor för att främja användandet av långtidsverkande preventivmedel.
      • Höjd ersättning för smittspårning med 28 procent (från 500 kr till 700 kr).
      • Ersättningarna för digitala läkarbesök föreslås att höjas från 75 procent till 80 procent av ett fysiskt besök följa den nya rekommendationen för digitala besök.