Skärgårdsstiftelsen får nytt avtal med Region Stockholm

Skärgårdsstiftelsen får nytt avtal med Region Stockholm

Region Stockholms avtal med Skärgårdsstiftelsen görs om inför kommande år. Det nya avtalet innebär att Region Stockholm fortsatt garanterar en långsiktig finansiering för Skärgårdsstiftelsen.

Region Stockholm har stöttat Skärgårdsstiftelsen med ett driftsbidrag sedan 1998. År 2015 infördes dessutom ett tillfälligt investeringsbidrag för att Skärgårdsstiftelsen skulle klara av det stora underhållsbehov som fanns för deras fastigheter, och för att skapa förutsättningar för en ökad egenfinansiering genom stiftelsens kommersiella verksamhet. Investeringsbidraget förlängdes sedan till och med 2023.

Enligt det nya avtalet faller det tillfälliga investeringsbidraget bort från och med år 2026. Samtidigt räknas driftsbidraget upp med 3,3 procent per år och för 2026 kommer det att ligga på omkring 57 miljoner kronor.

• Skärgårdsstiftelsen har en viktig roll i att bevara och tillgängliggöra skärgården, därför är det av största vikt att de har en hållbar finansiering. Att stiftelsen nu bedömer att de till år 2026 kommer ha uppnått tillräcklig självfinansiering är bra och gör att vi då kan ta bort det tillfälliga investeringsbidraget. Vi höjer samtidigt driftsbidraget för att säkerställa att stiftelsen fortsatt kan driva sina verksamheter, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd.
  • Det nya avtalet ger Skärgårdsstiftelsen bra förutsättningar att fortsätta sitt arbete för en tillgänglig och levande skärgård. Genom utökat samarbete kring den regionala utvecklingsplanen får stiftelsen en bättre vägledning, inom fria ramar, till uppdraget. Det är viktigt att Skärgårdsstiftelsen ständigt överväger hur man genom sitt arbete stöttar en god skärgårdsutveckling i bredare mening, säger Gustav Hemming (C).

I avtalet enas Region Stockholm och Skärgårdsstiftelsen också om att samarbeta för genomförandet av den regionala utvecklingsplanen (RUFS 2050) och landsbygds- och skärgårdsstrategin.

Fakta

• År 2014 var driftsbidraget 44 miljoner. År 2026 kommer den summan vara närmare 57 miljoner kronor.
  • Skärgårdsstiftelsens arbete med ökade intäkter och självfinansiering inkluderar allt från omförhandling av hyresavtal där intäkterna ökat med 11,2 miljoner kronor under avtalsperioderna, till satsningar för att öka intäkter från bidrag och gåvor samt interna effektiviseringar.
  • Vid en översyn av det renhållningsbidrag som Skärgårdsstiftelsen har fått sedan 1972 har det konstaterats att avfall och renhållning numera är ett kommunalt ansvarsområde, och från och med 2024 även förpackningsinsamlingen. Skärgårdsstiftelsen har därför meddelat Region Stockholm att de inte fortsatt kan hantera bidraget om 2 miljoner kronor som tidigare betalats ut.