Gustav Hemming (C), Tillväxtregionråd

Region Stockholm i samtal med näringslivet

Idag genomförde Region Stockholm och Länsstyrelsen ett digitalt möte tillsammans med aktörer från näringslivet för att samla kunskap kring den akut svåra situation länets företagare och näringsliv befinner sig i med anledning av Covid-19, Coronaviruset.

Region Stockholm har ett nationellt uppdrag att främja tillväxt i Stockholms län. Utifrån det uppdraget ställer vi nu om för att få överblick i den snabba utvecklingen och se hur organisationer som Almi Stockholm Södermanland (som regionen är delägare i), Strukturfondspartnerskapet och våra samarbeten kring näringslivsutveckling kan mobiliseras för att bidra till att små och stora företag kan överleva den allvarliga ekonomiska kris som uppkommer till följd av Covid-19, Coronaviruset.

-  Det är en allvarlig kris. Alla drabbas, från enmansföretag, start-ups till den multinationella exportindustrin och dess underleverantörer. Som det ser ut nu är det många konkurser att vänta, inte minst när personalens löner ska ut kommande dagar. En tredjedel av svenska företag klarar inte att betala personalkostnader under 3 månader om intäkterna skulle utebli helt, och om intäkterna halveras handlar det om 23 procent av företagen, säger Gustav Hemming, tillväxtregionråd.

Bara inom den hårt drabbade besöks- och servicenäringen varslas 10 000-tals. Hotellen i Stockholm hade förra måndagen en beläggning på 14 procent och tusentals extra- och visstidsanställda har redan fått gå. Inom besöks- och servicenäringen hittar vi även extra utsatta grupper som utlandsfödda, unga och personer med svag utbildningsbakgrund.

- Det är de statliga åtgärderna som är avgörande för om vi ska få ett utbredd företagsstöd, och att människor i vår region ska ha ett jobb att gå till. Men regionala åtgärder kring rådgivning och finansiering kan spela stor roll för att företagen ska kunna använda de statliga stöden. Vi kommer att dag för dag bevaka hur, eller om, de statliga åtgärderna behöver förändras och föra fram det i våra dialoger med regering och myndigheter. Det gör vi tillsammans med Länsstyrelsen, säger Gustav Hemming, tillväxtregionråd.

På länken nedan kan du se mötet.

Under dagens möte deltog följande aktörer:

Gustav Hemming, tillväxtregionråd Region Stockholm

Iréne Svenonius, finansregionråd Region Stockholm

Sven-Erik Österberg, landshövding Stockholm

Thomas Byström, VD Företagarna

Kent Conradson, HR Scania

Carl Johan Swanson, kommunikationschef Visita

Pär Hedberg, VD STING

Carl Henrik Koit, VD ALMI Stockholm Sörmland

Monika Kväl, uppdragsledare Tillväxtverket

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.