Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd i Region Stockholm.

”Regeringens tillskott till primärvården är pressmeddelandepengar”

Hur mycket som tillfaller Region Stockholm av regeringens aviserade 43 miljoner till primärvården är fortfarande oklart, men oavsett är detta alldeles för lite, enligt primärvårdsregionrådet Christine Lorne (C) i Region Stockholm.

Regeringen har meddelat att de tillför 3 miljarder till hälso- och sjukvården och 43 miljoner kronor till primärvården år 2024 för att möta regionernas ökade kostnader på grund av inflationen. De beräknar även att avsätta ytterligare 544 miljoner kronor till primärvården år 2025 och 389 miljoner kronor 2026 för samma ändamål.

- Detta är pressmeddelandepengar. För att lyckas med omställningen till en god och nära vård som den här regeringen har sagt sig vilja prioritera måste regionerna först och främst få det tillskott på 24 miljarder som SKR har pekat på, bara för att täcka inflationskostnaderna. Utan dem är omställningen och förstärkningen av primärvården tyvärr i stort sett omöjlig, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Region Stockholm är först i Sverige med att ha satt ett mål om att 25 procent av sjukvårdsbudgeten ska tillfalla primärvården.

- Sverige har i stort sett aldrig haft en helt välfungerande primärvård, och detta beror på att primärvårdens andel av den totala hälso- och sjukvårdsbudgeten alltid har varit alldeles för låg. Även jämfört med andra länder är andelen av de totala resurserna till primärvården mycket lägre i Sverige. Därför har vi nu satt ett skarpt mål om 25 procent till primärvården. Men för att klara det tuffa målet behöver vi draghjälp från staten, säger Christine Lorne (C).

- Utredning efter utredning har visat att vi behöver stärka primärvården för att sjukvården som helhet ska fungera. Såväl professionen som forskningen och riksdagspartierna har varit överens om detta länge. Nu måste vi sluta bara prata om en omställning av sjukvården med mer resurser till vårdcentralerna och börja agera för att det ska bli verklighet, säger Christine Lorne (C).