Per Ankersjö (C): Bron till Årsta holmar blir snart verklighet

Per Ankersjö (C): Bron till Årsta holmar blir snart verklighet

Stadsmiljöroteln/ Stockholms stadshus

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C) kommenterar i dagens DN (13/11) det inriktningsbeslut som i nästa vecka kommer att tas angående bron till Årsta holmar.

I dagsläget finns det inte någon fast förbindelse till Årsta holmar, men med en gångbro ska de nu göras tillgängliga för allmänheten. En 180 meter lång, enkel träbro på befintliga fundament med konsoler på gamla järnvägsbrons östra sida med ca 3-4 m fri höjd för mindre fritidsbåtar är det liggande förslaget.

-  Årsta holmar är en grön oas med stora naturvärden som nu äntligen kommer att tillgängliggöras för allmänheten. Vi Stockholmare behöver våra grönområden för rekreation säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

-  Årsta holmar utgör en unik miljö i Stockholm som är värt att bevara. Nästa år kommer Holmarna även att ingå i ett nyinrättat naturreservat, vilket ytterligare förbättrar skyddet för djurlivet och växtligheten på ön säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Frida Demervall

Tel, 076- 1229413