Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd. Foto: Henrik Juhlin

Nystart för Stockholms kulturliv – expertutredning tillsätts

Vilka är de största utmaningarna för Stockholms kulturliv efter pandemin? Vilka reformer och insatser stärker Stockholms kulturaktörer och kreatörer? Hur ser det ut internationellt? Hur påverkar digitaliseringen, frilanssituationen och finansieringen framtidens kulturliv och möjligheter för alla de som gör kulturen möjlig i Stockholm?

Det är några av frågorna i den expertutredning som Stockholms stads kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) nu tar initiativ till. Den ska fungera som en extern, oberoende utredning som ska beskriva hur förutsättningarna för Stockholms kulturaktörer och kreatörer kan förbättras och vilka reformer och insatser som bör göras för att stärka kulturlivet efter pandemin.

– Det här är den största kris som samhället har befunnit sig i modern tid, och vi ser alla hur hårt kulturlivet och de kreativa näringarna drabbas. Många politiska insatser har gjorts på olika nivåer. Det är viktigt att arbeta på två plan samtidigt, både vad vi gör här och nu men också hur vi ska agera framåt, säger kulturborgarråd Jonas Naddebo.

– Vid mina många möten med företrädare för både kulturliv och de kreativa näringarna vet jag att det finns gott om idéer och förslag. Jag vill nu samla in dem på ett strukturerat sätt och skapa en gedigen och väl förankrad grund för en nystart för Stockholms kulturliv, fortsätter Jonas Naddebo.

Eftersom över 40 procent av Sveriges kulturaktörer är verksamma i Stockholm och en stor del av den kultur som konsumeras i Sverige produceras här, tror Jonas Naddebo att rapporten får betydelse för hela landet.

Som ansvarig utredare för nystartsrapporten har Eric Sjöström blivit utsedd. Han är en flitigt anlitad utredare och konsult inom kultursektorn. Hans uppdrag är att beskriva situationen och förutsättningarna för kulturskapare, arrangörer och kreatörer i Stockholm och få fram konkreta förslag för förnyelse och utvecklingsinsatser. Utredningen ska presenteras under vårvintern 2021.

– Jag ser fram emot att föra samtal och dialog med företrädare för Stockholms rika och mångfacetterade kulturliv. Jag hoppas att utredningen ska bana väg för en nystart, säger Eric Sjöström.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40