Gustav Hemming (C) Skärgårds- och Samhällsplaneringsregionråd.

Nya strandskyddsutredningen riskerar att svika Stockholms skärgård

Utredare Catharina Håkansson Boman lämnar idag över den nya strandskyddsutredningen till regeringen om att göra det lättare att bygga strandnära på landsbygden. Detta skriver hon om på DN debatt. Skärgårdsregionrådet Gustav Hemming är kritisk till att det nya förslaget inte är tillräckligt anpassat efter skärgårdens förutsättningar.

-Utredningen verkar inte lyssnat på skärgårdens behov. Resultatet riskerar att för Stockholms skärgårdssamhällen bli en upprepning av 2009, skärpta villkor och minskad utvecklingskraft i en av Sveriges mest extrema och demografiskt sårbara glesbygder, säger Gustav Hemming (C).

-Från Region Stockholm har vi fört fram behovet av en ökad differentiering av strandskyddet i Stockholms skärgård och att de strategiskt viktiga kärnöarna behöver få lättnader, även om ett starkt skydd kan vara motiverat på andra ställen. Vi har också fört fram att strandnära byggnation i vissa områden borde kunna tillåtas om strandremsan förblir tillgänglig eller anpassas så det inte stör naturlivet. Tyvärr verkar det inte som att utredningen tagit hänsyn till dessa inspel och resultatet kan återigen bli förödande för möjligheterna för skärgårdssamhällena att utvecklas, avslutar Gustav Hemming (C).

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.