Ny rapport: Stockholmsregionen har flest huvudkontor i Norden

Ny rapport: Stockholmsregionen har flest huvudkontor i Norden

Stockholm är den region med tredje flest huvudkontor i Europa och flest i en Nordisk jämförelse. Det visar en ny rapport gjord i samarbete mellan Region Stockholm och Stockholms stad som genom Stockholm Business region kartlagt Stockholmsregionens attraktionskraft för globala storföretag.

-Jag hoppas rapporten blir noggrant läst i regering och riksdag. Stockholmsregionen är ett osannolikt starkt huvudkontorsmecca som stärker näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige och borde ses som en av Sveriges viktigaste nationella tillgångar. De största hoten mot denna välfärdsmaskin är trängsel i trafiken, akut bostadsbrist, undermålig internationell tillgänglighet och hinder för talangrekrytering, och här saknas tyvärr ett helhjärtat engagemang från riksdag och regering, säger Gustav Hemming (C), Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

-Stockholm är det självklara valet i Norden för nordiska och globala huvudkontor för Forbes Global 2000-företag. Med 54 procent av antalet huvudkontor i de nordiska storstäderna är det ett kvitto på vår globaliserade ekonomi. Vi har fler globala huvudkontor än europeiska städer så som Frankfurt och Zurich, det är tydligt att Stockholm är ett allt mer självklart val för multinationella företag med europeiska huvudkontor. Jag är fast beslutsam att stärka den positionen, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd Stockholms stad.

-Med tanke på Stockholmsregionens enormt starka huvudkontorskluster jämfört med Köpenhamn, Oslo och Helsingfors är det en klar underprestation att Arlanda inte är Nordens ledande flyghub. Det är i sin tur en konkurrensnackdel som kan leda till att huvudkontor flyttar och vårt unika kluster försvagas. Det är också obegripligt att Stockholmsregionen, får en långt mindre andel av nationella medel till kollektivtrafik och vägar än vår andel av befolkningen, samt att den dåligt fungerande bostadsmarknaden inte åtgärdas trots stor bostadsbrist, avslutar Gustav Hemming (C).

Rapporten i korthet:

• Av 153 huvudkontor i Stockholms län hör den absoluta majoriteten, 85 procent, till utländska företag. Största enskilda ursprungsland är USA, varifrån en tredjedel av företagen kommer. Andra stora länder sett till huvudkontorsetableringar är Japan (15 procent), Frankrike (10 procent) samt Schweiz, Storbritannien och Tyskland på 5 procent vardera.
  • -Stockholms län har den största andelen huvudkontor av de nordiska länderna, 53 procent (54 procent om man ser på SBS:området då även ABB är med).
  • I en nordisk jämförelse sticker Stockholmsregionen ut med höga andelar av huvudkontoren i flera branscher. Två betydande sådana branscher är information och kommunikation (IKT) samt finans och försäkring, med över två tredjedelar av de nordiska huvudkontoren i Stockholms län.
  • Lokaliseringar av huvudkontor ger en bild av det ekonomiska ekosystemet och vilken roll en region spelar i världsekonomin. Att se till geografisk fördelning av huvudkontor kan därför användas som en metod för att jämföra attraktiviteten mellan olika regioner och för att undersöka regional konkurrenskraft.
  • Globala företag ses som lok som drar med sig andra företag, och vars närvaro även bidrar till att skapa en grogrund för lokala entreprenöriella initiativ. Att attrahera huvudkontor kan därför vara ett sätt för regioner att knyta till sig framtida investeringar och rätt kompetens.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet:  http://rufs.se/publikationer/2020/globalasthlmrapporten/

Här kan du läsa en kortversion av rapporten: http://rufs.se/publikationer/2020/detglobalastockholm/

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.