Ny modell för Stockholms subventionerade simskola

Den 26/3 kommer idrottsnämnden besluta om att vid årsskiftet 2019-2020 avbryta den subventionerade simskolan i sin nuvarande form, vilket infördes av den förra majoriteten 2018. Anledningen är att det inte går att utvärdera och säkerställa att den nått barn och ungdomar med lägre simkunnighet. Idrottsförvaltningen får därför i uppdrag att hitta en ny modell som ska träda i kraft i början av 2020.

I mars 2018 infördes subventionerade simskoleavgifter i Farsta, Vällingby, Skärholmens och Tensta sim- och idrottshall samt Husbybadet. Målsättningen var att öka simkunnigheten bland barn och ungdomar med låg simkunnighet samt att nå stockholmare som eventuellt valt bort simskola på grund av ekonomiska skäl. Beslutet grundade sig dock enbart på en skrivning i budgeten för 2018, utan någon analys av alternativ eller underlag och direktiv om hur projektet skulle utvärderas och följas upp. Den 26/3 kommer idrottsnämnden besluta om att avbryta projektet i sin nuvarande form vid årsskiftet 2019/2020 och fram till dess arbeta fram en ny modell. Den nya modellen kommer att träda i kraft vid årsskiftet, på så sätt blir det alltså inget uppehåll i verksamheterna.

- Vi ska nå de barn och unga som har låg simkunnighet, därför uppdrar vi nu till Idrottsförvaltningen att ta fram en ny modell som bättre når dessa målgrupper. Vi ska säkerställa att alla barn och ungdomar i Stockholm blir simkunniga. Då behövs resultatinriktad politik, inte symbolåtgärder, säger Idrottsborgarrådet Karin Ernlund (C).

- Subventionen i sin nuvarande form kommer att gälla fram till dess att en ny modell finns på plats. Det handlar alltså inte om en bortprioritering, istället är vi beredda att göra mycket mer för att nå målgruppen med låg simkunnighet, säger Karin Ernlund.

Subventionen i dess nuvarande form gäller bara för kommunala simskolor i de berörda simhallarna. Ideella simföreningar som bedriver simskola har inte kunnat ta del av projektet.

- I stadens idrottspolitiska program står det att vi ska verka för att barn och unga engagerar sig i föreningslivet. De föreningsdrivna simskolorna kan erbjuda fortsatt simträning efter slutförd simskola. Därför vill vi att de ideella simföreningarna ska kunna ta del av satsningar på att öka simkunnigheten, på så sätt får barn och unga möjlighet att fortsätta engagera sig i föreningslivet, säger Karin Ernlund (C).

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: