De grönblå gruppledarna i Stockholms kulturnämnd: ordf. Jonas Naddebo (C), Hanna Gerdes (L), Kristina Lutz (M),  Johanna Holmdahl Hedin (KD) och Micke Seid (MP).
De grönblå gruppledarna i Stockholms kulturnämnd: ordf. Jonas Naddebo (C), Hanna Gerdes (L), Kristina Lutz (M), Johanna Holmdahl Hedin (KD) och Micke Seid (MP).

Nu fyller vi Kungsträdgården med efterlängtade evenemang

I höst och vinter bjuds stockholmare i alla åldrar på kultur i Kungsträdgården. En specialbyggd paviljong fylls med evenemang och aktiviteter, allt corona-anpassat.

Med start den 23 oktober 2020 bjuder Vinter i Kungsträdgården på ett brett program med allt från konserter, träning och barnaktiviteter till sång och workshops. I dagsläget är över 160 evenemang inbokade, men programmet fylls på löpande. För ändamålet har en inglasad och uppvärmd paviljong uppförts vid dammen i parken.

– Redan i somras insåg vi att ett traditionellt nyårsfirande troligtvis inte är genomförbart. Då beslöt vi oss för att omfördela resurserna och istället satsa på många små corona-anpassade kulturevenemang. På det här sättet kan vi ge stockholmare efterlängtad kultur, men också ge våra kulturutövare, artister, ljus- och ljudtekniker jobb i den här kristiden, säger Jonas Naddebo (C) kultur- och stadsmiljöborgarråd.

På höstlovet fylls paviljongen med kultur specifikt för barn och unga. Rapartisten Faal och popduon Lennixx inleder den 23 och 24 oktober med två spelningar vardera. Kulturskolan har två heldagar 26–27 oktober med allt ifrån dansworkshops, hip hop, klassisk balett och bollywooddans till jazzkonserter och pop-allsång. Se hela höstlovsprogrammet. Evenemang för alla åldrar fortsätter i paviljongen till den 17 januari 2021.

De grönblå gruppledarna i Stockholms kulturnämnd gläds åt att Kungsträdgården återigen väcks till liv med ett mångfasetterat program.

– Många spännande kulturformer och upplevelser att se fram emot, perfekt för att lyfta alla sinnen i höstmörkret. Ser extra mycket fram emot att fira FN-dagen med musik och Körfestmarathon, säger Kristina Lutz (M).

– Glad att staden erbjuder detta evenemang med många punkter både av och för ung. Ser fram emot både alfabetssång för de allra minsta och dans och musik av unga artister, säger Hanna Gerdes (L).

– Bland allt i det späckade programmet ser jag fram emot heldagen den 10 november när Stallet, stans och landets mesta scen för folkmusik och dans, firar sin 20 årsdag! säger Micke Seid (MP).

– Fysisk aktivitet är nyttigt inte bara för kroppen utan också knoppen! Därför är jag glad att Friskis & Svettis inplanerade träningspass riktar sig till dem med ett lite lugnare tempo – samt att de också livesänds så att alla kan vara med, säger Johanna Holmdahl Hedin (KD).

Alla aktiviteter har fri entré men för att delta måste man boka en platsbiljett via webbsidan kungstradgarden.stockholm. Verksamheten i Paviljongen är anpassad efter myndigheternas riktlinjer och restriktioner:

• Entré och utgång är på varsin sida av paviljongen för att undvika möten
  • Lokalen har max 50 sittplatser med minst 1 meters mellanrum
  • Handsprit placeras ut
  • Toaletter där man kan tvätta händerna finns i anslutning till paviljongen.

Kungsträdgårdens isbana planeras att öppna för allmänheten den 26 oktober eller så snart det är tillräckligt kallt. Skridskouthyrningen är stängd i år på grund av pandemin men du kan ta med dig egna skridskor och åka när du vill.

Vinter i Kungsträdgården pågår från den 23 oktober 2020 till den 7 mars 2021 och arrangeras av Kulturförvaltningens evenemangsavdelning i samarbete med fria kulturaktörer, klubbarrangörer och näringsliv.