Miljödeklarera valfriheten

– Det är positivt att man utvecklar och breddar valfriheten i Stockholm. Däremot är det trist att staden inte tar möjligheten att bedriva miljöpolitik som upphandlare och i valfrihetssystemen. Det säger Centerpartiets gruppledare Per Ankersjö i samband med att han lägger en motion till kommunfullmäktige där han vill göra det lättare för medborgarna att välja miljövänliga alternativ. I måndags antog kommunfullmäktige nya policys för upphandling, konkurrens och valfrihet. Centerpartiet stödjer denna inriktning och röstade för den. – Däremot är vi kritiska till att man är så defensiv i miljöpolitiken. Jag är övertygad om att stockholmarna vill ha en bättre miljö. Därför är det viktigt att utnyttja denna marknadskraft. Det ska vara lätt som miljömedveten brukare och medborgare att informera sig om de olika förskolornas, skolornas eller omsorgutövarnas utövarnas miljöprofil och miljöarbete, säger Per Ankersjö. – Jag föreslår därför att staden tar på sitt ansvar att miljödeklarera alla sina utförare så att det tydligt framgår i all information kommunen ger inför medborgarnas val av förskolor, skolor, gymnasier, äldreomsorg och annat på vilket sätt man arbetar för en bättre miljö och vilken miljöprofil man har. Därmed ger man stockholmarna chansen att aktivt välja vilken tyngd miljön ska ha. Jag är övertygad om att det kommer att göra skillnad, avslutar Per Ankersjö. - - - Info: Per Ankersjö, ordförande i Centerpartiet Stockholms stad och gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stadshus: 076-12 29 450, [ mailto:per.ankersjo@centerpartiet.se ]per.ankersjo@centerpartiet.se Lukas Forslund, kanslichef, 076-12 29 407