Kulturborgarråd Jonas Naddebo och äldreborgarråd Erik Slottner tillsammans med Stockholms folkdansring som är en del av kulturturnén på äldreboenden, här på Hemmet för gamla i Skarpnäck.

Mer kultur till äldre i Stockholm

Kulturturné på äldreboenden, en kulturpremie riktad till äldre och en stadsövergripande samordnare med ansvar för kultur för äldre. Det är några av förslagen i den modell för äldres möte med kultur som nu klubbats i kulturnämnden och äldrenämnden i Stockholms stad.

Stockholms har en åldrande befolkning och äldres tillgång till kultur är en prioriterad fråga den grönblå majoriteten i Stockholms stad. Därför har staden utrett förutsättningarna för en ekonomiskt och administrativt hållbar modell för att nå ut med kulturprogram till äldre i Stockholm.

– Kulturen skapar ljusglimtar i vardagen och sammanhang att mötas som kan göra stor skillnad för den som besväras av ofrivillig ensamhet. Att säkerställa äldres möte med kultur är en viktig del i arbetet med en äldrevänlig stad, som staden åtagit sig. När modellen är på plats kommer det bli enklare och mindre kostsamt för verksamheterna att boka kulturevenemang, säger Erik Slottner (KD), äldreborgarråd i Stockholms stad.

– Målet är att kultur ska få en högre prioritet och bli en integrerad del inom äldreomsorgen så att stadens äldre, oavsett var de bor, får en jämlik tillgång till kulturupplevelser av hög kvalitet. Modellen bygger framför allt på att anlita fria kulturaktörer. På så sätt kan vi bidra med att skapa jobb och uppdrag för stadens kulturarbetare, säger Jonas Naddebo (C) kulturborgarråd i Stockholms stad..

Ett av förslagen i modellen är redan igång, nämligen en kulturturné. Alla vård- och omsorgsboenden i staden kan kostnadsfritt boka in ett kulturevenemang ur det program som kulturförvaltningen satt ihop. Föreställningarna spelas på boendenas innergårdar, och publiken sitter på gården, på balkonger eller vid sina fönster, på säkert avstånd.

Kulturborgarråd Jonas Naddebo och äldreborgarråd Erik Slottner besökte Hemmet för gamla i Enskededalen som gästades av Stockholms folkdansring. Ett 40-tal äldre från boendet och dagversksamheten samt personal bänkade sig i trädgården för att njuta av coronaanpassad folkdans till tonerna av dragspel och nyckelharpa. Kulturen turnerar på stadens boenden hela sommaren med föreställningar inom musik, medskapande rörelse, dans och cirkus.

Utredning av förutsättningar för en modell för äldres möte med kultur svarar på ett budgetuppdrag och har utförts av kulturförvaltningen i samråd med äldreförvaltningen. Inom ramen för utredningen har intervjuer genomförts med medarbetare inom äldreomsorgen, representanter för det fria kulturlivet, kultursekreterare, medarbetare på kulturförvaltningen, Stockholms stadsarkiv och äldreförvaltningen samt ett urval av stadsdelsförvaltningarnas pensionärsråd. Målet för den modellen är att äldre i Stockholm ska erbjudas kultur av hög kvalité som en del i att uppnå en äldrevänlig stad. Kulturupplevelser ska även bidra till att bryta äldres ofrivilliga ensamhet.

Kontakt:

För kulturborgarrådet: Helena Andersson, 076-122 94 40, helena.s.andersson@stockholm.se

För äldreborgarrådet: Maria Tiger Bodlund, 076-122 99 14, maria.tiger.bodlund@stockholm.se

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.