Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd i Region Stockholm.

Jojo-åtgärder med amorteringskravet skadar en bostadsmarknad i kris

På DN debatt meddelar idag Finansinspektionen att man ämnar införa amorteringskravet igen. Ett olyckligt beslut, menar ansvarigt regionråd i Stockholm som nu kräver en långsiktig plan för att komma till bukt med den underliggande problematiken på bostadmarkanden.

- Jojo-åtgärder med amorteringskravet skapar en osäkerhet på en bostadsmarknad i kris och skadar byggtakten som redan idag är för låg. Effekterna av amorteringskrav och dålig bostadspolitik visar sig i att både unga och barnfamiljer nu flyttar från Stockholmsregionen. Regeringen behöver införa andra bostadspolitiska åtgärder för att se till att människor lättare kommer in på bostadsmarknaden. Just nu skapar man mer otrygghet genom att sätta temporära plåster på blödande sår och sedan rycka bort dem, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd

Enligt en rapport Region Stockholm tog fram 2020 har amorteringskravet stor påverkan på människors möjlighet att efterfråga bostäder.

- Region Stockholm har ny statistik som visar att amorteringskravet är starkt kopplat till efterfrågan på bostäder. Om amorteringarna tvingas öka med 0,4 procentenheter, faller efterfrågan med ca 10 procent för småhus med äganderätt och ca 20 procent för bostadsrätter. Minskad efterfrågan leder till ett minskat bostadsbyggande, vilket skapar en ond cirkel för en region som redan är i akut bostadsbehov. Detta drabbar framförallt människor i svagare ställning, exempelvis unga, nyskilda och nyanlända. Det är regeringens ansvar att skapa en balans mellan bostadsbyggande och att alla ska kunna känna en trygghet i att kunna tillförskaffa sig en bostad, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd

Länk till Region Stockholms rapport: http://rufs.se/publikationer/2020/Efterfragan-nya-bostader/

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.