​Hemming (C): Att Stockholm utvecklas hållbart är Sveriges viktigaste miljösatsning

Det är i städer och storstadsregioner som 70 procent av världens klimatgaser skapas. Därför är den Regionala Utvecklingsplanen För Stockholmsregionen (RUFS 2050), som nu är ute på remiss i länets kommuner, och Stockholms hållbara utveckling Sveriges viktigaste miljösatsning. Det skriver miljölandstingsråd Gustav Hemming (C) i en debattartikel på Aktuell Hållbarhet.

Den 30 september ska Stockholms läns 26 kommuner ha svarat på landstingets remiss om den regionala utvecklingsplanen. Utvecklingsplanen ska svara på framtida bostadsområden, handelsplatser, gatustrukturer, transportsystem och grönområden i Stockholmsregionen.

- Det här ger oss möjlighet att rätta till gamla fel och se till att Stockholmsregionens utveckling hamnar i en hållbar riktning. Där fler resor görs möjliga med kollektivtrafik, cykel eller gång. Jag, som centerpartistisk politiker, anser att RUFS 2050 är en av de viktigaste processerna för svensk miljöpolitik, säger Gustav Hemming (C).

- Vi måste skapa täta blandstäder, koncentrera stadsutvecklingen i länets centrala delar och i de åtta regionala kärnorna och samplanera bostäder, kontor och kollektivtrafik. Sedan behöver vi prioritera kollektivtrafik, gång och cykel framför bilen. Ingen stad kan eliminera sina utsläpp eller klara framkomligheten utan att bilåkandet minskar, säger Gustav Hemming (C).

Läs debattartikeln i sin helhet på Aktuell hållbarhet.